قابلیت های رسانه ای رادیو

12 قابلیت های رسانه ای رادیو

رسانه­های مدرن دارای جاذبه ها، جلوه­ها و توانایی­های بی چون و چرایی هستند، با این حال رادیو همچنان توانایی­هایی دارد که به آن قدرت می بخشد، از جمله این توانایی­ها، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

2-12-1 سرعت:

نخستین و مهم­ترین ویژگی رادیو، انتقال سریع آموزش و پیام به مخاطبان خود است
رادیو از لحاظ سرعت و تداوم انتشار و همچنین وسعت حوزهٔ انتشار برترین وسیلهٔ ارتباط جمعى است
رادیو وقایع و حوادث را زودتر از مطبوعات و حتى تلویزیون در همه جا پخش مى‌کند
قابلیت وسیع استفاده از گیرنده‌هاى رادیوئى نیز نقش مهمى دارد و از این حیث رادیو در صحنهٔ رقابت با تلویزیون شکست‌ناپذیر است

 

2-12-2 دسترسی:

در هر جا می­توان به رادیو دسترسی یافت و یا آن را به همراه داشت به خصوص از دهه 1960 به بعد که رادیو کوچکتر و قابل حمل تر شد

2-12-3 غلبه بر زمان و مکان:

ویژگی شنوایی بودن این رسانه و دستگاه های بسیار کم حجم امروزی سبب شده است تا مردم بدون محدودیت زمان و مکان، مورد خطاب این رسانه قرار گیرند

2-12-4 بهره گیری آسان:

 رادیو مخاطب را درگیر خود نمی­کند، اما بیننده تلویزیون، خواننده مطبوعات و کاربر رایانه نمی­تواند هیچ کار دیگری انجام دهد
رادیو را می­توان هنگام رانندگی، کار، آشپزی و غیره شنید و پیام آن را دریافت کرد

2-12-5 ارزانی:

رادیو رسانه ارزانی است
قیمت یک گیرنده رادیو به هیچ وجه با تجهیزات تلویزیونی، ماهواره­ای و رایانه­ای قابل مقایسه نیست

2-12-6 صدا:

این عامل در تلویزیون، ماهواره و حتی رایانه هم وجود دارد، اما صدا در رادیو در غیبت تصویر، طبیعی­تر و صمیمی­تر جلوه می­کند، قدرت صدا در رادیو اصلی است، در حالی که در سایر رسانه­ها فرعی محسوب می­شود و در وجه دوم و گاهی چندم قرار دارد
گرویل من در کتاب جمهوری الکترونیک، حاصل یک تحقیق در دانشگاه بروکلین نیویورک چنین اعلام کرد: مردم، نوشته ها را رسمی­تر از گفته ها می­پندارند، گویا حروف سندیت و اعتبار بیشتری دارند، با این همه مردم به صدا بیشتر اعتماد می­کنند و آن را صمیمی می­یابند، به خصوص به پیام های بدون تصویر، اعتماد بیشتری دارند، به شرط آن که با لحن و شیوه­ی خود آنان یا بستگان آنان بیان شود
در لحن و چرخش آوا رمزی هست که آن را باور پذیر­تر می­کند، رادیو این خصلت را داراست، می­توان با اتکا بر این خصلت­های معتبر، رسانه رادیو را با واقع بینی بازسازی و تقویت کرد(قاضی زاده، 1383)

مطلب مشابه :  افراد دارای سلامت روان چه ویژگی هایی دارند؟

2-12-7 سکوت:

ویژگی مهم رادیو که همگان (دست اندرکاران رسانه و شنوندگان) را به خود جلب می­کند، این است که رادیو رسانه­ای کور است
ما نمی­توانیم پیام های آن را ببینیم، این پیام ها تنها شامل صدا و سکوتند و از همین واقعیت منحصر به فرد رادیو است که تمامی دیگر کیفیت های متمایز آن- از جمله ماهیت زبان آن، طنزهایش و راه هایی که مخاطبانش از آن استفاده می­کنند- حاصل می­شود
برای دستیابی به دیدی شفاف تر نسبت به ویژگی­های رادیو، می­توان آن را با وسایل دیگر برقراری ارتباط، مقایسه کرد(کرایسل،1387)

2-12-8 موسیقی:

موسیقی در رادیو نظیر تلویزیون دو کارکرد عمده دارد، هم خودش به عنوان موسیقی گوش می­نوازد(کنسرت ها، رستیال ها و نظایر آنها)، و هم به تنهایی و یا با همراهی کلمات و صداها، کارکردی فرعی و کمکی برای معنی بخشیدن به چیزی خارج از خود دارد

کارکرد اول؛ یعنی لذت بردن از موسیقی به عنوان خود موسیقی، تولیدات اصلی رادیویی را تشکیل می­دهد
بعضی از فرستنده های رادیویی فقط موسیقی، تولیدات اصلی رادیویی را تشکیل می­دهد
بعضی از فرستنده­های رادیویی فقط موسیقی تولید می­کنند(همان)
مرحوم خالقی در کتاب نظی به موسیقی می­نوسید: “موسیقی صنعت ترکیب اصوات و صداهاست به طوری که خوشایند باشد و سبب لذت سامعه و انبساط و انقلاب روح گردد
” رادیو این امکان را به شنوندگانش می­دهد که بدون دغدغه تصویری به موسیقی گوش کنند
ارائه موسیقی کمتر از دیگر برنامه­ها نظیر خبر، نمایش نامه ها، برنامه­های سرگرمی و

درباره ماهیت و امکانات و یا عدم امکانات این رسانه روشنگری می­کند؛

2-12-9 کلمه ها:

کلمه­ها از نظر خصوصیت و ویژگی، نمادین و سمبلیک هستند و همین نمادینه بودن آنهاست که پایه و اساس جذابیّت خلاق رادیویی را تشکیل می­دهد، زیرا کلمه به عنوان یک علامت، نمی­تواند شیء را نشان دهد
بنابراین شنونده باید آن را در ذهن خود تصویر کند، شکل دهد و یا خلق کند و بسازد
اما تفاوت مهمّی بین کلمه­های نوشته شده یا چاپ شده، با کلمه هایی که از رادیو پخش می­شود وجود دارد

کلمه­های رادیو اجباراً همیشه شفاهی و گفتاری هستند
اکنون باید به این نکته توجّه کرد که از لحاظ نشانه شناسی، کلمه در رادیو رمزدو- دویی[1]و یا دو رمز دارد: یکی خود کلمه که نماد و سمبل چیزی است که ارائه می­شود و دیگری، صدایی که این کلمه را ادا می­کند و شاخص شخص و یا خصلت­ها و ویژگی­های گوینده آن است، این واقعیت از همان ابتدا در تاریخ این رسانه، مشاهده و درباره آن مطالعه و تحقیق شده است(پییر[2]، 1931)

مطلب مشابه :  اختلال افسرده خویی از دیدگاه روانشناختی

انواع برنامه­های رادیویی

به طور کلی آنچه را که فرستنده رادیویی پخش و توسط گیرنده رادیویی شنیده می­شود برنامه رادیویی گویند
به عبارت دیگر برنامه رادیویی مجموعه­ای است مرکب ازاصوات معنی دار متوازن منسجم­؛ دربرگیرنده حداقل یک پیام پنهان یا اشکار که با توجه به فرهنگ جامعه خود برای جامعه زبانی یا جامعه معین آماری با مدتی ازپیش تعیین شده یا مقید به لحظه عرضه می شود
برنامه رادیویی را می توان به دو گروه عمده تقسیم کرد:

2-13-2 برنامه­های زنده:

در برنامه­های زنده گفتاری را که گوینده اجرا می­کند، موسیقی، گزارش، کارشناسی و غیره در همان لحظه عرضه از طریق فرستنده پخش می­شود و به یاری گیرنده به گوش شنونده می­رسد
این نوع برنامه معمولاً حالت خبر دهندگی دارد و محتوای آن را عمدتاً مطالب روزمره زندگی و مسائل و حوادث مطرح در لحظه و نهایتاً در روز تشکیل می­دهد

رادیوهایی که بیشتر به برنامه­های زنده می­پردازند، رادیوهای محلی هستند که منطقه ای محدود و مشخص با مسائل و معضلات مشابه را زیر پوشش خود می­گیرند
به این ترتیب طرح مسائل عام و مشترک که گروههای کثیر و مناطق بسیار وسیعی را بر می­گیرند، معمولاً در این نوع برنامه جایی ندارد(برخوردار،1371)

2-13-3 برنامه­های تولیدی:

عبارت است مجموعه ای از گفتار، موسیقی، نمایش، مصاحبه، گزارش و غیره که با طراحی و پیش بینی های لازم از قبل آماده و تدوین شده و بر روی نوار ضبط شده است
محتوای  این نوع برنامه­ها معمولاً جنبه عمومی تری دارند و گروههای وسیع تری از جامعه را شامل می­شوند

برنامه­های رادیویی را از لحاظ فرم و ترکیب می توان به دو گروه تقسیم کرد:

برنامه­های ساده:
برنامه­های ساده رادیویی عموماً دارای متنی هستند که به وسیله اجرا کننده عرضه می­شود
برنامه­های ساده رادیویی گاه با موسیقی عرضه می شود
عمده ترین برنامه­های ساده رادیویی را می توان به فرم های زیر دسته بندی کرد:

گفتار 2- سخنرانی 3- میزگرد 4- مصاحبه 5- رپرتاژ و گزارش
برنامه­های ترکیبی:
برنامه­های مرکب رادیویی، برنامه­های هستند که مجموعه ای از فرم­ها مختلف رادیویی را به تناسب و در یک کل عرضه می کنند

[1]
Binary-code

[2]
Pear