منبع پایان نامه درباره تجارت الکترونیک

گشاینده به صورت غیر قابل رجوع تعهد به پرداخت می‌کند و نمی‌تواند بدون رضایت قبلی مکتوب ذینفع در مدت اعتبار آن را لغو و یا در شرایط آن اصلاحاتی به عمل آورد.
برگشت پذیر
در یک اعتبار برگشت پذیر امکان اصلاحات، تعدیلات کاهش‌ها و ابطال و ایفای شرایط طرح کلی اعتبار اسنادی در هر زمان و بدون موافقت صادرکننده یا ذینفع وجود دارد. به خاطر امکان خطر برای صادر کننده اعتبارات اسنادی برگشت پذیر به طور عادی مورد قبو ل نیستند.
غیرقابل برگشت
یک اعتبار اسنادی غیر قابل برگشت قبل از هر اصلاحیه، تعدیل یا ابطال، شرایط اصلی رضایت بانک صادرکننده، ذینفع و متقاضی را می‌طلبد در این نوع از اعتبارات اسنادی به طور عمومی صادر کننده یا ذینفع مورد استفاده و رجحان قرار می‌گیرد و این بدان خاطر است که پرداخت در این نوع اغلب تضمین شده بود و اسنادی مطابق با شرایط اعتبار اسنادی ارایه می‌دهد. اعتبار اسنادی برگشت ناپذیر می‌تواند تأیید شده یا تأیید نشده باشد.
3ـ2ـ5ـ2ـ اعتبار اسنادی پادار ـ اعتبار اسنادی غیر پادار

«اعتباراسنادی پادار»به اعتبار اسنادی اطلاق میشود که بانک گشاینده به مفاد اعتبار متعهد شده است و در صورت تحقق شرایط مندرج در اعتبار نسبت به پرداخت وجه آن اقدام میکند. «اعتبار اسنادی غیرپادار» به پیش آگهی اعتبار اطلاق می‌شود که بانک گشاینده خطاب به ذینفع ابلاغ می‌نماید و متعهد می‌شود چنانچه شرایط مندرج در پیش آگهی (مثل پرداخت ضمانتنامه حسن انجام کار) محقق شود، بانک گشاینده بدون تأخیر و بدون هیچگونه مغایرت با متن پیش آگهی نسبت به پادار کردن اعتبار اسنادی اقدام می‌نماید. از این روش، بانک گشاینده به ذینفع اعتبار اطمینان می‌بخشد که اگر شرایط مقرر تأمین شود، بانک به پادار کردن اعتبار اسنادی متعهد بوده و بلا فاصله بدون تأخیر و بدون مغایرت نسبت به پادار کردن آن اقدام خواهد کرد.

فصل چهارم شیوه پرداخت الکترونیکی
4ـ1ـ مقدمه
فرایند داد و ستد در دنیای مجازی (تجارت الکترونیکی) را می‌توان به بخش‌های جداگانه تقسیم نمود بررسی اجناس مختلف توسط خریدار، مذاکره با فروشندگان مختلف و توافق با فروشنده و یا قرارداد بستن، پرداخت پول تحویل جنس و نهایتاً خدمات پس از فروش.
وقتی خریدار و فروشنده با هم در مورد خرید یک کالا به توافق رسیدند، نتیجه منطقی چنین توافقی انتخاب روش پرداخت الکترونیکی است. با در نظر گرفتن اینکه دریافت کننده، پول را از حساب پرداخت کننده دریافت کند و یا پرداخت کننده، پول را به حساب دریافت کننده بفرستند و یا اینکه دو طرف مستقیماً با هم در ارتباط باشند روشهای مختلفی وجود دارد.
4ـ2ـ پرداخت الکترونیکی
زمان شروع پرداخت الکتریکی را می‌توان سال1918 دانست یعنی هنگامی که بانک‌های فدرال روز آمریکا به انتقال وجوه از طریق تلگراف می‌پرداختند. پرداخت الکترونیکی عبارت است از پرداخت (پول) در مقابل کالا و خدمات در تجارت الکتریکی است.
تجارت الکترونیکی چیست؟

دانلود پایان نامه

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

انجام کلیه فعالیت‌های تجاری با استفاده از شبکه‌های ارتباطی کامپیوتری به ویژه اینترنت است.
تجارت الکترونیکی نوعی تجارت بدون کاغذ است؛ به وسیله تجارت الکترونیک تبادل اطلاعات خرید و فروش و اطلاعات لازم برای حمل و نقل کالاها با زحمت کمتر و مبادلات بانکی شتاب بیشتر انجام خواهد شد.
در قرن 19 میلادی برای اولین بار داد و ستد از طریق تلفن صورت گرفت. در اواسط قرن 20 نخستین کارتهای اعتباری عرضه شدند و در دهه 1960از شبکه‌های رایانهای پست الکترونیکی و صندوق اتوماتیک بانکی استفاده شد. ظهور اینترنت در سال 1989 و استفاده گسترده از رایانه‌های شخصی در سال1990 از جمله مهمترین عوامل در تحول تجارت الکترونیک بوده است.
باتوجه به این امر که امروزه در کشورهای پیش رفته دنیا و وجود بازارهای الکترونیکی گسترده از قبیلeBay ، amazon و… پرداخت الکترونیکی وارد عرصهی تجارت بین الملل گردیده ولی در اکثر موارد میزان مبادله پول در این روش از سایر روشها کم تر می‌باشد، بر آن شدیم تا این روش پرداخت را نیز بررسی جزئی نماییم.
4ـ3ـ مزایا و معایب تجارت الکترونیکی
مزایا:
افزایش فروش
افزایش سطح رفاه زندگی مردم
افزایش درآمد
افزایش سرمایه گذاری
معایب:
کاهش میزان تولید
کاهش تولید شرکت‌های ورشکسته
تأثیر ناشناخته به روابط اجتماعی انسانها
4ـ4ـ روشهای پرداخت در تجارت الکترونیکی
امروزه روشهای بسیار زیادی برای پرداخت الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد که شرح همه آن‌ها به صورت خلاصه در این پایان نامه نمی‌گنجد. از این رو فقط سه مورد پر کاربرد مورد بحث قرار می‌گیرد. این موارد عبارتند از: 1ـ چک الکترنیکی، 2ـ کارتهای اعتباری، 3ـ پول الکترونیکی.

4ـ4ـ1ـ چکهای الکترونیکی
چکهای الکترونیکی صرفاً نسخهای از چکهای کاغذی در دنیای واقعی هستند. این چکها دقیقاً بر اساس اصول یکسان مانند چکهای کاغذی حمل می‌کنند؛ اما می‌توان هزینه‌ها را تا حدودی کاهش داد؛ زیرا برای نوشتن، ذخیره، بازیابی و پست کردن آن‌ها هیچگونه کاغذی مصرف نمی‌شود. امضای دستی هم با امضای دیجیتالی بر روی چک الکترونیکی تعویض می‌شود. این امر هویت صاحب چک را مشخص می‌کند.
4ـ4ـ2ـ کارت اعتباری
امروزه معمولترین روش پرداخت از اینترنت کارت اعتباری می‌باشد. دلیل این امر آشنایی مردم و پذیرش کارت اعتباری برای خریدهای معمولی در زندگی روزمره است. سایتهای تجارت الکترونیکی معمولاً خریدار را ملزم می‌کنند تا یک فرم الکترونیکی را پر کنند که این فرم نام، شماره کارت اعتباری و تاریخ انقضاء کارت را مشخص میکند و برخی مواقع موارد ضد تقلب اضافی را از قبیل کد پستی و آدرس منزل خریدار را شامل می‌گردد مرورگر کاربر و سرویس دهنده پرداخت تاجر با هم کار می‌کنند تا اینکه برای هر معامله کلید‌های جدید رمز کردن را ایجاد کرده و تغییر دهند. انواع تقلبهای احتمالی که در مورد آن‌ها از اینترنت استفاده می‌شود، همان مواردی است که در فروشهای جزئی یا فروش تلفنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
پردازش کارتهای اعتباری
بخش‌های زیادی درگیر پردازش پرداخت کارت اعتباری می‌باشند. قسمتهایی شامل مشتریان که کارت اعتباری دارند و بانک صادر کننده کارت (ssuer) به مشتریان، بازرگانان و بانک کارگزار بازرگان که برای بازرگانان بر روی کارتهای اعتباری پردازش می‌کند. مشتری برای دریافت کارت اعتباری از بانک درخواست می‌کند تا یکی از عضوهای کارت با مشتری در هر مکان تجاری می‌تواند از کارت صادر شده به عنوان ابزار پرداخت استفاده کند. شمارهی کارت‌های اعتباری منحصر به فرد است بانک کارگزار بازرگان پرداختهای مشتریان را که حاصل از خرید از طریق کارت اعتباری است به حساب بازرگان ثبت نام کرده، هزینه خدمات را مطالبه می‌کند.
ابتدا مشتری اطلاعات کارت خود را از طریق اینترنت به بازرگان می‌دهد. بازرگان از طریق بانک کارگزار خود تقاضای انتقال وجه از کارت مشتری به حساب خود می‌کند. بانک کارگزار بازرگان از طریق بانک صادر کنندهی کارت ابتدا صحت اطلاعات کارت موجود اعتبار کافی را بررسی می‌کند و در صورت درستی پرداخت انجام می‌شود و تأیید آن به بازرگان فرستاده می‌شود.
4ـ4ـ3ـ پول الکترونیکی
پول الکترونیکی یکی از مکانیسم‌های پرداخت الکترونیکی است که برای معاملات بی نام مورد استفاده قرار می‌گیرد و موجب گسترش تجارت الکترونیک گردیده است. هیچ گونه ابزار پرداخت مادی از قبیل پول کاغذی و سکه در مکانیسم پول الکترونیکی دخالتی ندارد. هنگام که گرایش به سمت کارت اعتباری به عنوان مکانیسم پرداخت افزایش یافت و سیستم‌های پرداخت اینترنتی مورد قبول جوامع واقع شد پول الکترونیکی یکی دیگر از انواع پرداخت الکترونیکی برای معاملات الکترونیکی طراحی شد. امروزه در بسیاری موارد پول الکترونیکی در تجارت الکترونیک جایگزین پول نقد شده است.
مکانیسم دیگر پرداخت از قبیل کارتهای هوشمند و حتی چکهای الکترونیکی می‌توانند به عنوان اشکالی از پول الکترونیکی طبقه بندی گردنند.
بانک Mark Twain در ایالات متحده از جمله بانکهایی بود که آغاز به صدور پول الکترونیکی نمود.
این نوع مکانیسم پرداخت مشتمل بر خرید اعتبارات از بانک با ارزش معین است که برای تجارت الکترونیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسیاری از تجار و مصرف کنندگان به دلیل اینکه ضرر و زیان در این نوع مکانیسم پرداخت کاهش یافته است پول الکترونیکی را جهت پرداخت وجه در معاملات خود انتخاب می‌نمایند. اشخاصی که توانایی دستیابی به کارت اعتباری را به جهت عدم داشتن اعتبار کافی را نداشته باشند می‌توانند از پول الکترونیکی استفاده کنند. هنگامیکه فردی با پول کاغذی کالایی را خریداری می‌نماید معمولاً تاجر در باب هویت وی سؤالی نمی‌نماید (حتی اگر فردی کالاهایی از قبیل الکل، تنباکو، اسلحه و… خریداری نماید) گرایش به سمت معاملات پول الکترونیکی بی نام اینترنتی در آمریکا نسبت به اروپا ناچیز است؛ البته شایان ذکر است که اروپائیان نخستین مصرف کنندگانی بودند که از این نوع معاملات استفاده نمودند. در اروپا اکثر مصرف کنندگان به این نوع روش پرداخت در معاملات اینترنتی گرایش دارند.
صحت و سُقم پول الکترونیکی باید مورد تأیید قرار گیرد در این صورت باید سیستم تأیید کنندهای موجود باشد که اقدام به این عمل نماید همانند پول کاغذی که دارای شماره سریال است. هنگامیکه شخصی کالایی را خریداری می‌نماید و پول الکترونیکی را از حساب شخصی خود در بانکی که دارای حساب است برداشت می‌نماید.اینکه پرداخت برای یک کالای دیجیتالی باشد تفاوتی نمی‌کند/ پرداخت جزء اصلی هر تجارت است، در واقع انجام هیچ معامله ای بدون پرداخت کامل نیست.
میتوان پرداخت را منبع تغذیه تجارت نامید. پرداخت فوری و مطمئن در تجارت الکترونیکی از جمله موارد اصلی می‌باشد.
روشهای پرداخت
2006(%درصد)
2010(%درصد)
2012 (%درصد)
کارتهای اعتباری
06/24
09/26
01/32
چک‌های اعتباری
7/45
8/32
6/21
پول دیجیتالی
5/19
5/18
7/16
جدول روشهای پرداخت الکترونیک در سالهای 2006، 2010، 2012 و درصد آنها
4ـ5ـ مشکلات روشهای پرداخت الکترونیکی
امروزه روشهای متفاوتی برای پرداخت الکترونیکی وجود دارد، اما هر یک از این روشها برای کاربرد خاص و در محیط مشخصی قابل استفاده می‌باشند. برای مثال پر استفادهترین روش پرداخت الکترونیکی استفاده از کارتهای اعتباری است. اگر چه استفاده از این کارت‌ها بسیار رایج است، ولی از آنجا که این روش پرداخت اساساً برای پرداخت الکترونیکی طراحی نشده است، دارای مشکلات فراوانی است (از جمله احراز هویت ضعیف، عدم بررسی اختیارات پرداخت کننده، انکار یکی از طرفین، دسترسی فروشنده به اطلاعات شخصی خریدار، عدم وجود گمنامی خریدار، امکان تقلب ساده، جهانی نبودن (به دلیل وابستگی به سیستم مالی و حقوق خاص) برای حل مشکلات فوق دو راه حل معروف وجود دارد (Sacure Sochat Layer) SSL و (Secure Electronic Transaction) SET شرح دقیق این پروتکل‌ها از حوصلهی این مقاله خارج است ولی استفاده از این پروتکل‌ها هم تمام مشکلات را حل نمی‌کنند. مثلاً استفاده از SSL مشکلات فوق را حل نمی‌کند، چرا که در SSL فقط سرور احراز هویت می‌شود و رمز نگاری SSL هم فقط از داده‌ها در جریان انتقال محافظت می‌کند.
اما SSL با تمام کاستی‌ها باز هم ازSET بهتر است SSL دارای هزینه‌های زیادی است، نیاز به نرم افزاری برای فروشنده دارد، زمانبر است و با استفاده از آن دشوار است. استاندارد نیست، از پذیرش همگانی برخوردار نیست، در مرورگر‌ها پیاده سازی نشده و منافع آن صرفاً برای موسسات مالی و اعتباری است؛ ولی هزینهی آن را باید فروشنده‌ها هم بپردازند که برای آن‌ها جالب نیست. سایر روش‌های پرداخت هم دارای مشکلاتی هستند.
علاوه بر این استفاده از کارت اعتباری در ایران مشکلات بزرگ دیگری هم دارد که با فرض حل شدن مشکلات فوق باز هم مانع از فراگیر شدن استفاده از آن در ایران می‌شود و نیز از نظر فرهنگ تجاری خریدار از این اعتماد را به فروشنده ندارد که مشخصات کارت اعتباری خود را به فروشنده بدهد و او بتواند از آن برداشت کند.

مطلب مشابه :  مقاله رایگان درباره مسئولیت کیفری

فصل پنجم