چگونه سلامتی به دست آورده خود را حفظ کنید؟

چگونه سلامتی به دست آورده خود را حفظ کنید؟

زمانی که افسردگی تان بهبود یافت، برای آنکه به حفظ این تندرستی که آن را به سختی به دست آورده اید، کمک کنید می توانید به اقدامات پیشگیرانه دست بزنید. افسردگی وضعیت بسیار رنج آوری است که ممکن است شما هم آنرا تجربه کرده باشید حتی زمانی که موفق به شکست آن شوید، مانند یک زخم خطرناک اثری از آن باقی می ماند که التیام کامل آن به زمان زیادی نیاز دارد. نظر بر این است که فرآیند بهبودی حداقل شش ماه به طول می انجامد، و طی این دوره بازگشت بیماری بیشترین احتمال را دارد.

(بلاک برن، 1380، ص187)

در صورتی که با داروی ضدافسردگی درمان می شدید، حتی در صورتی که کاملاً هم بهبود یافته باشید، احتمالاً پزشک شما توصیه می کند که حداقل شش ماه دیگر به مداوای خود ادامه دهید، در صورتی که در گذشته افسردگی تان به طور مکرر عود کرده باشد، پزشک معالج تان احتمالاً توصیه می کند که مدت نسبتاً بیشتری تحت درمان داروهای ضدافسردگی یالیتیوم باقی بمانید.

(بلاک برن، 1380، ص187)

اگر به شیوه روان درمانی تحت معالجه قرار گرفته بودید، برای مثال از شیوه‌های تبیین شده استفاده می کردید، درمانگر شما احتمالاً حداقل به مدت شش ماه دیگر به صورت متناوب به ملاقات شما ادامه می دهد تا اطمینان یابد که در بکارگیری آنچه که طی دوره درمان آموخته اید، هیچ گونه مشکلی ندارید.

(بلاک برن، 1380، ص187)

به یاد داشته باشید که داروهای ضد افسردگی و روان درمانی غالباً همزمان با یکدیگر بکار می روند. تحقیقات نشان داده است که استفاده از این دو شیوه درمانی به طور همزمان، هیچ گونه منع و اثر سوئی ندارد، در حقیقت درمان با ترکیبی از این دو شیوه، غالباً نسبت به کاربرد هر یک از این دو شیوه درمانی به تنهایی از اثربخشی بیشتری برخوردار است.

مطلب مشابه :  مفهوم و تعریف فطرت از دیدگاه روانشناختی

(بلاک برن، 1380، ص188)

علی رغم رنج هایی که زمان افسردگی متحمل شده اید، یا شاید به دلیل همین ناراحتی‌ها، احتمالاً حال که از افسردگی رهایی یافته اید، خود را فرد قوی تری می‌یابید شما خودتان را بهتر می شناسید و از استعدادها و توانایی های با ارزش و مفید خودآگاهی بیشتری پیدا کرده اید. اگر روش های تبیین شده را مورد استفاده قرار دهید، می توانید تغییراتی دائمی و پایدار در خود به وجود بیاورید که مسلماً به سودتان خواهد بود. مزیت روان درمانی، بویژه شناخت درمانی، در این است که شما را به شیوه هایی مجهز می سازد که در صورت لزوم، می توانید آنها را در هر شرایط زمانی و مکانی به کار بگیرید.

شما آموختن مهارت های جدیدی را شروع کرده اید و همانند سایر مهارت ها، به منظور افزایش تسلط بر آنها به تمرین مداوم نیاز دارید. فرض کنیم شما یادگیری پیاو را شروع کرده اید و شاید هم در حد یک فرد مبتدی می نوازید. اگر مدتی روی صفحه کلید پیانو تمرین نکنید، همه آنچه را که آموخته اید از خاطرتان محو می‌شود. در این کتاب خودآموز، مهارت های زیر را برای مقابله با افسردگی فرا گرفتید.

(بلاک برن، 1380، ص189)

1- جهت مبارزه با عدم تحرک و فعالیت، می توانید با برنامه ریزی منظم کارها و افزایش فعالیت های مسرت بخش و همچنین توجه برگردانی، خلق خود را بهبود بخشید و احساس تسلط و کنترل ر در خود افزایش دهید.

2- بازنگری احساسات و افکاری که با این احساسات همراهند.

3- یادداشت کردن تفکرات دارای محتوای افسردگی، مقابله و پاسخ دهی به آنها به منظور رهایی از سوگیری در افکار.

مطلب مشابه :  انواع آموزش های کارکنان

4- افزایش عزت نفس، غلبه بر احساس گناه، نومیدی، و ناتوانی در تصمیم گیری.

5- آگاهی از قوانین شخصی که احتمالاً شما را به انواع خاصی از موقعیت های حساس می سازد.

6- اصلاح این قوانین و عادت ها، با کاستن از کلیت، عدم انعطاف، و الزام زیاد آنها.

حال دیگر قادرید که این مهارت ها را در زندگی روزانه خود نیز به کار بگیرید.

اگر در گذشته به افسردگی دچار بوده اید، احتمال دارد که هرگاه خلق‌تان، گرفته و غمگین می شود، هراسان شوید، و از خود بپرسید که «آی دوباره دارم دچار افسردگی می شوم؟» به خاطر داشته باشید که نوسان خلق، امری طبیعی است. حال شما قادرید تا علائم اولیه افسردگی را تشخیص دهید، یعنی چنانچه به مدت دو هفته متوالی، خلق غمگین در شما پایدار بماند و با علائم دیگری همچون تغییر در برنامه خواب، کاهش اشتها، افزایش عدم علاقه و لذت از فعالیت های روزانه، ملال و دلتنگی و همچنین افکار بدبینانه، همراه باشد.