اهمیت اعتماد در تجارت الکترونیک

0 Comment

نقش خطر و آسیب پذیری در معنی اعتماد

در تحقیقاتی که تازگیاً در بخش اعتماد صورت گرفته به آسیب پذیری به عنوان هسته مرکزی در معنی اعتماد توجه شده. در این معنا اعتماد، تمایل به آسیب پذیربودن معنا شده، و وقتی فرد رو در موقعیت آسیب پذیری قرار میگیره که خطری رو پذیرفته باشه. رسو و همکاران (۱۹۹۸) با در نظر گرفتن همین معنی اعتماد رو به حالتی روانی که در اون شخص تمایل داره که بر مبنای انتظارات مثبتش از نیتا و رفتارای طرف دیگه ضعیف شه، معنا می کنن.

مشخصات اعتماد بهنگام

وانگ و همکاران (۲۰۰۵)، ۴ مشخصه واسه اعتماد قائل هستن. چهار مشخصه اعتماد که عموماً در تحقیقات جورواجور روش زوم شده در مورد اعتماد بهنگام و یا اعتماد در محیط مجازی هم نمونه داره. فرقش اینه که اعتماد در فضای سایبر دارای بعضی از مشخصه هاییه که اول اینکهً منحصر به محیط مجازی بوده و دوم اینکهً باخبر شدن از این تفاوتا ما رو در درک بهتر و عمیق تر معنی اعتماد بهنگام کمک می کنه. این ویژگیا عبارتند از:

  1. اعتماد کننده و اعتماد شونده: در هر رابطه بر اساس اعتماد دو طرف خاص وجود دارن، اعتماد کننده و اعتماد شونده این دو نقش اعتماد، می تونه رو دوش یه فرد، یه شرکت و یا حتی یه محصول قرار گیرد. پیشرفت اعتماد بر اساس توانایی اعتماد شونده به انجام فعالیتا بر اساس گفته و علاقه اعتماد کننده س. هر دو طرف اعتماد کننده و اعتماد شونده، بازم واسه ایجاد و قرار گرفتن روابط بر اساس اعتماد در فضای سایبر لازمن اما در فضای مجازی برخلاف محیط واقعی، اعتماد کننده، مشتری و یا کسیه که از راه سایت وب به انجام تجارت به شکل الکترونیکی می پردازه و در مقابل اعتماد شونده سایت مور نظره.
  2. آسیب پذیری: به دلیل پیچیدگی و خاطر جمع نبودن فراوون موجود در تجارت الکترونیک فروشندگان می تونن به روش هایی غیر قابل پیش بینی در اینترنت رفتار کنن. خریداران و مصرف کنندگان هم بیشتر در مورد خطر موجود موقع به کار گیری سایت و هم خطر موجود موقع تراکنش به شکل بهنگام نامطمئن هستن. همونطور که گیفن (۲۰۰۲) میگه حتی زمانیکه مصرف کنندگان اینترنتی فقط به بررسی سایت پرداخته و از اون خریدی نمی کنن بازم داده و اطلاعات به شکل خودکار از فعالیتاشون جمع آوری شده که بعدا می تونه مورد سوء استفاده قرارگیرد.

 

در کل میشه بیان کرد که در تعاملات و تبادلات الکترونیکی مشتری از دو جهت ضعیف می شه.

الف) احتمال از دست دادن پول؛

ب) احتمال سوء به کار گیری اطلاعات پنهونی اش.

  1. رفتار ناشی از اعتماد: اعتماد مشتری در تجارت الکترونیکی می تونه منتهی به دو نوع اقدام از طرف مشتری شه.

الف) خرید به شکل بهنگام که بیشتر همراه با ارائه کارت اعتباری و اطلاعات شخصیه؛

ب)  تماشای فروشگاه های الکترونیکی.

این اقدامات می تونه منتهی به یافته های مثبت واسه فروشندگان الکترونیکی شه که این یافته های همون فروش واقعی و یا بالقوه س.

  1. موضوعیت ذهنی اعتماد در محیط مجازی هم مانند اعتماد در محیط واقعی مفهومیه ذهنی. سطح اعتماد لازم واسه ایجاد تراکنش به شکل بهنگام با در نظر گرفتن ویژگیای شخصی هر نفر فرق داره هم اینکه آدما طرز تلقیای مختلفی نسبت به فناوری دارن( وانگ و همکاران،۲۰۰۵،).

 

[۲] . Schurr & Ozanne (1985)