دانلود مقاله تولید و توسعه محصولات جدید و الگوریتم های فراابتکاری

دانلود پایان نامه

6) مشتریان برای بر آوردن تقاضای خود می توانند با چند مرکز در ارتباط باشند.
1-4. کاربرد تحقیق


همان طور که مشخص است هدف این تحقیق ارائه مدلی ریاضی برای طراحی خرید، تولید و توزیع در شبکه زنجیره تأمین چند مرحله ای و چند محصولی و پیشنهاد الگوریتم های فراابتکاری برای رسیدن به جواب های نزدیک به بهینه است. به عبارتی دیگر می توان هدف از ساخت این مدل را تعیین بهترین واحدهای هر سطح (تأمین کننده ها،کارخانه ها، …) از شبکه زنجیره تأمین مورد مطالعه با توجه به پارامترها و معیارهای در نظر گرفته شده در راستای بهینگی مدل و شبکه، طراحی و تعیین بهترین مسیرهای (شبکه) ارتباطی بین واحدهای منتخب هر سطح با سطوح دیگر و همچنین تعیین حجم کالاهای انتقالی در این مسیرهای بهینه دانست. این مدل انعطاف پذیری بالایی در اجرای مسائل واقعی دارد.از این مدل می توان در صنایع خودرو سازی، صنایع الکترونیکی، صنایع دارویی و غیره استفاده نمود.
1-5. روش کار
این تحقیق یک تحقیق نظری بوده و برای جمع آوری داده های مورد نیاز در انجام این تحقیق از مقالات معتبر بین المللی استفاده شده است. روش فرا ابتکاری جهت حل مدل مسأله طراحی شبکه زنجیره تأمین چند محصولی و چند مرحله ای پیشنهاد و مورد بررسی قرار می گیرد.
1-6. ساختار تحقیق
در ادامه مطالب این پایان نامه خواهیم داشت :
در فصل دوم مروری بر ادبیات موضوع یا تحقیقات پیشین انجام می گیرد. در این فصل ابتدا تعاریف اولیه بیان می شود، سپس مروری بر تحقیقات صورت گرفته در طراحی شبکه زنجیره تأمین انجام می شود. در انتهای این فصل مروری کوتاه بر تاریخچه الگوریتم های فرا ابتکاری و به خصوص الگوریتم ژنتیک چند هدفه و ارائه ساختار کلی این الگوریتم خواهیم داشت. در فصل سوم ابتدا با تعاریف متغییرها و پارامترهای مسأله، مدل سازی ریاضی برای مساله مورد بررسی ارئه خواهد شد. سپس به توسعه الگوریتم حل روش فراابتکاری پیشنهادی می پردازیم. در فصل چهارم تحلیل نتایج محاسباتی و در فصل پنجم نیز نتیجه گیری و پیشنهادهای آتی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
فصل دوم
مرور ادبیات
و
پیشینه تحقیق
2-1. مقدمه
در این فصل در ابتدا مروری بر تاریخچه شکل گیری مدیریت زنجیره تأمین خواهد شد و در ادامه نیز تعاریفی از برخی بزرگان صاحب نظر در این حوزه ارائه و سپس مروری بر تحقیقات انجام شده در حوزه مدل سازی زنجیره تأمین، طراحی شبکه های زنجیره تأمین و همچنین روش های مختلف حل این گونه مسائل ارائه خواهد گردید. در پایان نیز مروری بر انواع روش های بهینه سازی داشته و سپس به تاریخچه، ساختار و همچنین نحوه عملکرد الگوریتم فراابتکاری ژنتیک با مرتب سازی نامغلوب که روش حل در نظر گرفته شده برای مدل ساخته شده می باشد خواهیم پرداخت.
2-2. تعاریف
در این قسمت به طور خلاصه به بررسی و تعریف برخی از مفاهیم بنیادی در حوزه زنجیره تأمین می پردازیم .
2-2-1. زنجیره تأمین
محققان و نویسندگان مختلف، نگرشها و تعاریف متفاوتی را از زنجیره تأمین ارائه کرده‏اند. برخی زنجیره تأمین را در روابط میان خریدار و فروشنده محدود کرده‏اند، که چنین نگرشی تنها بر عملیات خرید رده اول در یک سازمان تمرکز دارد. گروه دیگری به زنجیره تأمین دید وسیع تری‏ داده و آن را شامل تمام سرچشمه‏های تأمین ‏(پایگاههای تأمین) برای سازمان می‏دانند. با این‏ تعریف، زنجیره تأمین شامل تمام تامین‏کنندگان‏ رده اول، دوم، سوم…خواهد بود. چنین نگرشی‏ به زنجیره تأمین، تنها به تحلیل شبکه تأمین‏ خواهد پرداخت. دید سوم، نگرش زنجیره ارزش‏ «پورتر» است که در آن زنجیره تأمین شامل تمام‏ فعالیتهای مورد نیاز برای ارائه یک محصول یا خدمت به مشتری نهایی است. با نگرش مذکور به زنجیره تأمین، توابع ساخت و توزیع به عنوان‏ بخشی از جریان کالا و خدمات به زنجیره اضافه‏ می‏شود.در واقع با این دید، زنجیره تأمین شامل‏ سه حوزه تدارک، تولید و توزیع است. حوزه‏های تشکیل‏دهنده زنجیره تأمین و فرآیند جریانات فیزیکی، اطلاعاتی و روابط آن‏ حال با توجه به مطالب فوق، تعاریف‏ مختصر و جامعی که می‏توان از «زنجیره تأمین» ارائه داد، عبارت است از: مشتمل است برتمام‏ فعالیتهای مرتبط با جریان و تبدیل کالاها از مرحله ماده خام (استخراج) تا تحویل به‏ مصرف‏کننده نهایی و نیز جریانهای اطلاعاتی‏ مرتبط با آنها. تعاریف گوناگون دیگری نیز از زنجیره تأمین ارائه شده است که در زیر به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم :
شبکهای از کارخانجات موثر در تحویل محصول یا خدمت به مشتری نهایی بصورت جریانات مرتبط از تأمین مواد اولیه تا تحویل نهایی (الرام).
شبکهای از تولیدکنندگان و محل‌های توزیع که مواد خام (اولیه) را بدست می‌آورند ، انتقال آنها به لایه میانی و محصول نهایی به محل‌های توزیع و در نهایت توزیع محصول نهایی به مشتریان (لی و بیلینگتون).
مجموعهای از موجودیت‌ها شامل تأمین‌کنندگان، ارائه‌دهندگان خدمات پشتیبانی، تولید‌‌کنندگان، توزیع‌کنندگان و فروشندگان از طریق جریان مواد اولیه، محصولات و اطلاعات (کوپزاک).
زنجیره تأمین بر تمام فعالیتهای مرتبط با جریان و تبدیل کالاها از مرحله ماده خام (استخراج) تا تحویل به مصرف‌کننده نهایی و نیز جریانهای اطلاعاتی مرتبط با آنها مشتمل می‌شود . به طور کلی زنجیره تأمین زنجیره‌ای است که همه فعالیتهای مرتبط با جریان کالا و تبدیل مواد ، از مرحله تهیه ماده اولیه تا مرحله تحویل کالای نهایی به مصرف‌کننده را شامل می‌شود . درباره‌ جریان کالا دو جریان دیگر که یکی جریان اطلاعات و دیگری جریان منابع مالی و اعتبارات است نیز حضور دارد (لاودن).
2-2-2. مدیریت زنجیره تامین
در دو دهه 60 و 70 میلادی ، سازمانها برای افزایش توان رقابتی خود تلاش می‌کردند تا با استانداردسازی و بهبود فرایندهای داخلی خود محصولی با کیفیت بهتر و هزینه کمتر تولید کنند . در آن زمان تفکر غالب این بود که مهندسی و طراحی قوی و نیز عملیات تولید منسجم و هماهنگ پیش‌نیاز دستیابی به خواسته‌های بازار و درنتیجه کسب سهم بازار بیشتری است. به همین دلیل سازمان ها تمام تلاش خود را بر افزایش کارایی معطوف می‌کردند . در دهه 80 میلادی با افزایش تنوع در الگوهای مورد انتظار مشتریان، سازمانها به طور فزاینده‌ای به افزایش انعطاف پذیرش در خطوط تولید و توسعه محصولات جدید برای ارضای نیازهای مشتریان علاقه‌مند شدند . در دهه 90 میلادی ، به همراه بهبود در فرایندهای تولید و به کارگیری الگوهای مهندسی مجدد، مدیران بسیاری از صنایع دریافتند که برای ادامه حضور در بازار تنها بهبود فرایندهای داخلی و انعطاف‌پذیری در توانایی‌های شـــــرکت کافی نیست بلکه تأمین‌کنندگان قطعات و مواد نیز باید موادی با بهترین کیفیت و کمترین هزینه تولید کنند و توزیع‌کنندگان محصولات نیز باید ارتباط نزدیکی با سیاست‌های توسعه بازار تولیدکننده داشته باشند ؛ با چنین نگرشی ، رویکردهای زنجیره تأمین و مدیریت آن پا به عرصه وجود نهاد .