دانلود پایان نامه با موضوع رتبه بندی واحدهای کارا و بازده ثابت به مقیاس

دانلود پایان نامه

عدم بکارگیری رابطه فوق در عمل موجب می گردد که تعداد زیادی از واحدها بر روی مرز کارا قرار گرفته و به عبارت دیگر دارای امتیاز کارایی یک گردند، لذا قدرت تفکیک پذیری واحدها کاهش می یابد. (مهرگان، 1386، 74)
در این تحقیق برای سنجش کارایی از 4 ورودی ابتدایی در مرحله اول( تامین کننده)، 2 خروجی میانی و 2 خروجی نهایی( به ازای هر خودروساز) استفاده گردیده که طبق رابطه (2+2+4)*3، تعداد واحدهای تحت بررسی باید حداقل برابر 24 تا شود لذا با صلاحدید استاد محترم راهنما، 7 زنجیره تأمین از صنایع خودروسازی گروه سایپا برای چهار دوره سه ماهه در سال به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند. بنابر این 28=7*4، DMU خواهیم داشت.
3-3-1 صنعت خودروی ایران
خودروسازی پس از صنعت نفت فعال‌ترین صنعت ایران است. هم‌اکنون ایران با ساخت ۱,۳۹۵,۴۲۱ دستگاه خودرو و ۳۵,۹۰۱ دستگاه خودروی تجاری (در سال ۲۰۰۹) دوازدهمین خودروساز بزرگ دنیا و بزرگترین خودروساز خاورمیانه شده است.در سال ۲۰۰۹ ایران از لحاظ سرعت رشد صنعت خودرو مقام پنجم دنیا را پس از چین، تایوان، رومانی و هند کسب کرد. تولیدات خودروی ایران در چندگونه خودروی مختلف موجود می‌باشد: خودروهای مسافری، چهار چرخ محرک، ون، کامیون‌ها، اتوبوس‌ها، مینی‌بوس‌ها و پیکاپ‌ها. در ایران حدود ۵۰۰,۰۰۰ نفر (تقریبا ۲.۳% تمامی نیروی کار) بطور مستقیم در صنعت خودروسازی و بسیاری دیگر در صنایع مرتبط کار با این صنعت کار می‌کنند. تقریبا ۷۵% کل تولیدات خودروی کشور را خودروهای مسافری و ۱۵% آن را خودروهای پیکاپ دربر می‌گیرند. (سایت ویکیپدیا)
3-3-2 سایپا
شرکت سهامی عام ایرانی تولید اتومبیل (سایپا) در سال 1344 در زمینی با مساحت 240 هزار متر مربع و زیربنای 20 هزار مترمربع با سرمایه اولیه 160 میلیون ریال بنام شرکت سهامی تولید اتومبیل سیتروئن ایران تاسیس گردید و در تاریخ 15 اسفند 1345 ثبت و در اواخر سال 1347 به مرحله بهره برداری رسید.
این شرکت تولید اولین محصولات خود را با روش کاملاً دستی آغاز نمود. تولیدات شرکت بعد از سال 1353 به واسطه استفاده از ابزارهای جدید و مکانیزه شدن برخی از بخشهای تولیدی، سیر صعودی یافت و بر تنوع محصولات شرکت نیز افزوده شد. نام شرکت در اوایل سال 1354 با حذف کلمه سیتروئن از انتهای عبارت فرانسوی آن به “شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل” به نام اختصاری (سایپا) که ماخوذ از عبارت فرانسوی Iraniane De Production Automobile Societe Annonyme می باشد، تغییر یافت. این شرکت در 16 تیرماه 1358 به استناد تبصره 2 قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران مشمول بند الف قانون مزبور گردید. شرکت سایپا از آذر ماه 1360 تحت سرپرستی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قرار گرفت. سهام شرکت در اواخر سال 74 در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد. امروزه شرکت سایپا با در اختیار داشتن بیش از 80 شرکت تابعه و وابسته بصورت مستقیم و غیر مستقیم، به یک گروه خودروسازی بزرگ با امکان تولید انواع مختلف خودرو تبدیل شده است. از جمله شرکت های این گروه می نوان به پارس خودرو، زامیاد، سایپا دیزل، امداد خودرو سایپا و… اشاره کرد. (پورتال گروه خودروسازی سایپا)
3-4 ابزار گردآوری داده ها/ اطلاعات
در این پژوهش برای دستیابی به اطلاعات مربوط به ادبیات تحقیق، از روشهای مختلفی همچون مطالعات کتابخانه ای، اسناد و منابع علمی و جستجوی رایانه ای در سایت ها و پایگاههای اطلاعاتی مختلف استفاده شده است. برای جمع آوری اطلاعات مربوط به زنجیره های تأمین خودرو و دستیابی به داده های مربوط به ورودی ها و خروجی ها، اسناد و مدارک موجود در مرکز استراتژیک سایپا بررسی گردیده است.
3-5 روش تجزیه و تحلیل داده ها/ اطلاعات
برای تجزیه و تحلیل داده ها با توجه به ماهیت آنها روشهای مختلفی وجود دارد که پژوهشگر باید به کاربرد و سنخیت این روشها توجه کند، تا در نهایت بتواند استنتاجها و نتیجه گیریهای معتبر و دقیقی را به عمل آورد. (خاکی، 1389، 160) در این پژوهش همانطور که در فصل اول بیان شد، برای سنجیدن کارایی زنجیره های تأمین و تفکیک واحدهای کارا و ناکارا از هم، از روش DEA دومرحله ای و مدل مضربی CCR ورودی محور استفاده شده است و برای حل این مدل DEA نرم افزار Lingo بخاطر سادگی و همچنین بدست آوردن جوابهای کامل از آن، بکار برده شده است. همچنین برای رتبه بندی واحدهای کارا از روش کارایی متقاطع استفاده شده است. در ادامه، هر یک از روشهای بکار رفته در تحقیق را مورد بررسی قرار می دهیم.
3-5-1 مدل DEA مضربی ورودی محور با بازدهی ثابت به مقیاس
با توجه به رویکردهای متفاوت متخصصان، مدلهای مختلفی برای تحلیل پوششی داده ها ارائه شده است. از جمله آنها می توان به مدلهای CCR و BCCو مدلهای جمعی اشاره کرد. ماهیت این مدلها چندان متفاوت نمی باشد.
بازده به مقیاس مفهومی است بلند مدت که منعکس کننده نسبت افزایش در خروجی به ازاء افزایش در میزان ورودی ها است. این نسبت می تواند ثابت، صعودی و یا نزولی باشد. نسبت بازده ثابت به مقیاس وقتی صادق است که افزایش در ورودی به همان نسبت موجب افزایش خروجی شود. (مهرگان، 1387، 18)
در این تحقیق با توجه به مباحث بیان شده در فصل دوم از مدل CCR که بازدهی ثابت به مقیاس دارد استفاده می شود. در ضمن از فرم مضربی ورودی محور بهره گرفته می شود. برای توضیح این مدل فرض کنید n واحد که هرکدام دارای m ورودی و s خروجی اند، وجود دارد که در آن صورت کارایی واحد j ام برابر خواهد بود با :
= کارایی واحد j ام
که در آن داریم:
( i = 1, 2, … , m)
Xij : میزان ورودی i ام برای واحد j ام
( r = 1, 2, … , s)
yrj : میزان خروجی r ام برای واحد j ام
ur : وزن داده شده به خروجی r ام
vi : وزن داده شده به ورودی i ام
بنابر این مدل نسبت CCR برای واحد تحت بررسی به صورت زیر است:
برای هر واحد j= 1 , 2 , … , n