دانلود پایان نامه روانشناسی درباره : ارتباطات انسانی-دانلود کامل

دانلود پایان نامه

بدنی کاربرد عام داشته است. در اوایل قرن هفدهم میلادی استرس با مفهوم سختی کار و عذاب شغلی به کار می رفت و در سال های آخرین قرن هجدهم با موضوع هایی از قبیل فشار کار ، زور و اجبار کاری ، فشار فکری و کو شش زیاد مترادف بوده و در زبان فارسی استرس را تکانه های عصبی ، استرس، تنیدگی ، نگرانی و فشار های عصبی و . . . آورده اند (چیت ساز ، 1389).
استرس را اولین بار هانس سلیه روانپزشک و روانشناس اتریشی معروف به پدر سرشناس استرس در سال 1936 در دانش پزشکی به کار برد (ابزری و سرایداران ، 1376 ) .
استرس وضعیت پویایی است که در آن انسان با یک فرصت ، محدودیت یا تقاضایی روبه رو است که با آنچه بدان اشتیاق دارد و نتیجه آن برایش مهم و در عین حال نامطمئن است ، مرتبط می باشد . در این تعریف تقاضا به معنای از دست دادن چیزی است که انسان بدان اشتیاق دارد . برخی صاحبنظران ، استرس را در” آمادگی ناخودآگاه ” برای نزاع یا گریختن تعریف می کنند که فرد هنگام رویارویی با هر گونه تقاضا تجربه می کند ( رضاییان ، 1383 ) .

 

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوند.

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید

رشته روانشناسی و علوم تربیتی همه موضوعات و گرایش ها :روانشناسی بالینی ، تربیتی ، صنعتی سازمانی ،آموزش‌ و پرورش‌، کودکاناستثنائی‌،روانسنجی، تکنولوژی آموزشی ، مدیریت آموزشی ، برنامه ریزی درسی ، زیست روانشناسی ، روانشناسی رشد

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

لازاروس(1993)، تعریف صوری استرس را به صورت زیر ارائه داده است : استرس به طبقه وسیعی از مشکلات اشاره می کند که به این خاطر از مشکلات دیگر متمایز نشده است که با هر نوع تقاضایی که نظام را تحت فشار قرار می دهد، از نظام فیزیولوژیکی گرفته تا نظام اجتماعی یا نظام روانشناختی و پاسخ آن نظام ، سرو کار دارد. او در ادامه می گوید که ” واکنش شخص بستگی به این دارد که وی چگونه اهمیت یک رویداد آسیب زا ، تهدید کننده یا چالش انگیز را ( آگاهانه یا ناآگاهانه ) تفسیر یا ارزیابی نماید ” این تعریف از الگوی استرس ، شامل سه مولفه ی مهم می باشد :
1-اعتقاد به این نیازمندی ها یک نظام را تحت فشار قرار می دهند.
2- اعتقاد به این که ، تهدید به صورت های مختلف ارزیابی یا ادراک می شود .
3- اهمیت پاسخ آن نظام .
این اعتقاد که نیازمندی ها ، یک نظام یا فرد را تحت فشار قرار می دهند بیانگر وجود حالت عدم موازنه موقتی است .این نیازمندیها صرفا نتیجه عملکرد نیروهای خارجی و تاثیرشان بر نقطه ای خاص ، آن طور که در تعریف صوری از استرس گفته می شود ، نیست. بلکه نتیجه واکنش متقابل بین نیروهای خارجی و عوامل درونی هستند که یک نظام یا یک فرد را می سازند.هم عوامل خارجی محیطی و هم عوامل درونی به طبقات ابزاری بیشتری تقسیم می شوند .پژوهش های تجربی نشان می دهند که هر یک از این طبقات دارای تاثیر مهمی در فرآیند استرس هستند ( پاول وانرایت ، 1376 ).
در یک تعریف رسمی ، استرس عبارت است از ” پاسخی انطباقی که تحت تاثیر ویژگی های فردی یا فراگردهای روانشناختی شکل می گیرد ” بدین معنی که نتیجه یک عمل ، وضعیت یا رخداد خارجی است که تقاضاهای ویژه جسمانی یا روان شناختی را بر انسان تحمیل می کند ( رضاییان، 1385).
سیل ، استرس را پاسخ معمولی بدن به تمام تقاضاهایی که از وی می شود و یا سازگاری با توقعات بسیار نا به جا ، که عوامل استرس زا نامیده می شوند ، می داند ( کودرون ، 1381 ).
تغییر کلی در جو اجتماعی و روانی ظاهر شود
2- 5- اثرات مفید استرس
استرس علیرغم پیامدها و تاثیرات منفی و ناخوشایند یک سری اثرات مثبت و مفید نیز به دنبال دارد .استرس حداقل به سه صورت تاثیرات مثبتی در فرد باقی می گذارد . اول این که وقایع استرس زا نیاز به تحریک و چالش را ارضا می کند .بیشتر مردم سطح متوسطی از تحریک و چالش را ترجیح می دهند.دوم اینکه وقایع استرس زا می توانند رشد شخصی را ارتقا دهد . وقایع استرس زا فرد را مجبور می کند مهارت های جدید و توانایی های تازه ای کسب کنند. به عبارت دیگر فرآین سازش ناشی از استرس منجر به تغییرات شخصی مفید می شود .مقبله و غلبه بر چالش های زندگی منجر به پیشرفت توانایی های خاص مقابله ای و بهبود خودپنداره می شود . بالاخره حوادث استرس زا به گونه ای فرد را واکسینه و مصون می کنند که کم تر تحت تاثیر استرس های آینده قرار گیرند .برخی مطالعات انجام شده نشان داده است که مقابله با استرس می تواند تحمل استرس را در فرد افزایش دهد و به مقابله موثرتر در مقابل استرس در آینده منجر گردد( ویتن ولی وید ، 1996 ؛ به نقل از پیری ،1383).
2- 6- اثرات منفی استرس
اثرات منفی استرس را می توان به دو دسته تقسم کرد:
2-6- 1- اثرات جسمانی استرس
فشار روانی می تواند بر همه اندام های دستگاه های بدن اثر منفی بگذارد و موجب بیماری هایی مانند زخم معده ، زخم اثنی عشر ، آسم ، میگرن ، جوش های پوستی و حتی بروز سرطان شود .استرس همچنین بر سیستم ایمنی بدن اثر گذاشته و فرد را در مقابل بیماری ها و عفونت ها ضعیف کرده و باعث مرگ فرد می گردد( موتابی، فتی، شکیبا و باروتی، 1383).
2-6- 2- اثرات روانی استرس
یکی از بیماری های روانی که با استرس ارتباط دارد ، افسردگی است و افسردگی می تواند باعث اعتیاد ، بزهکاری، بی بند و باری و افت تحصیلی در افراد شود، استرس علاوه بر افسردگی می تواند باعث اختلالات روانی دیگر همانند وسواس ، اضطراب و بیماری اسکیزوفرنی و . . . شود (دیویسون ، نیل و کرینگ ، 1383).
الکایند (1981؛ به نقل از پیری 1383 ) بعضی از اثرات طولانی مدت استرس را چنین پیش بینی کرده است :
1-فقدان انگیزش 2-فقدان خود رهبری 3-رفتار وسواسی 4- نشانه های روان تنی 5-بزهکاری و احتمالاًخودکشی ( پور افکاری ، 1376).
2- 7- نظریه های استرس
2-7- 1- نظریه کانن
یکی از اولین نظریه پردازان استرس (کانن، 1929؛ به نقل از تیلور ،1991) به مفهوم تعادل زیستی اشاره کرد. این واژه به فرایندهای فیزیولوژی اشاره دارد ، که دست به دست هم می دهند تا حالت پایدار در ارگانیسم را حفظ کنند ، به این ترتیب می توان تعادل زیستی را تقریباً قدرت ایستادن تعریف کرد .
به عقیده کانن ارگانیسم از طریق سمپاتیک و غدد درون ریز برانگیخته می شود و در نتیجه ضربان قلب ، فشار خون و تنفس افزایش می یابد و گردش خون در ماهیچه ها زیاد می شود . این پاسخ های فیزیولوژیک ارگانیسم را برای فرار یا حمله به عامل تهدید آماده می کند و در صورتی که ارگانیسم نتواند در مقابل تهدید بجنگد یا فرار کند ممکن است سلامت فرد به خطر بیفتد.
2-7- 2- نظریه سلیه
بنا به تعریف سلیه ، استرس یک پاسخ غیر اختصاصی (یعنی عمومی) بدن به هر نوع نیاز یا خواسته است، که با شاخص های عینی از قبیل تغییرات شیمیایی یا بدنی ظاهر می گردد .وی برای تعریف مفهوم استرس ، نشانگان زیست شناسی استرس یا نشانگان سازگاری عمومی را معرفی کرد . سلیه (1993) سه مرحله برای نشانگان سازگاری عمومی معرفی کرد که به صورت زیر می باشند :
واکنش آژیر یا خطر : واکنش اولیه ارگانیسم هنگامی که به طور ناگهانی با محرک های مختلف روبه رو می شود و نمی تواند خودش را با آن سازگار کند می باشد ، ای واکنش ها دارای دو مرحله است :
الف ) مرحله شوک : که واکنش های فوری و ابتدایی نسبت به عامل آزاردهنده است که علائم مختلف مانند افزایش فشار خون، افزایش دردهای بدن ، تپش قلب از نشانگان عمومی آن میباشد .
ب) مرحله ضد شوک : این مرحله با بسیج مرحله دفاعی که در طی آن قشر غدد فوق کلیوی بزرگ می شود و ترشح هورمون های کورتیکوئید افزایش می یابد ، مشخص می شود ( سلیه ، 1993).
مرحله مقاومت : در این مرحله فعالیت های بدن برای مقابله با استرس بسیج می شود و علائم و واکنش های مرحله اول از بین می روند و سازگاری کامل ارگانیسم با منبع استرس ایجاد می شود و به نظر بدن به حالت طبیعی برگشته است . اگر بدن برای مدتی در حال بسیج باقی بماند ، منابع تامین کننده این بسیج شروع به تحلیل رفتن می کند و مرحله سوم فرا می رسد (سلیه ،1993).
مرحله فرسودگی :اگر استرس شدید و طولانی باشد نتیجه محتوم آن ، فرسودگی است . در این مرحله نشانه دوباره ظاهر می شود و بدن به طور فزاینده ای مستعد بیماری و اختلال در عملکرد ارگانیسم می شود .اگر استرس فروکش نکند مرگ ظاهر می گردد(سلیه ،1993).
2-7- 3- نظریه لازاروس
لازاروس (1971؛به نقل از پاول وانرایت ، 1991 ) یک تعریف رسمی بدین شکل از استرس نمود : استرس مجموعه ای گسترده از مشکلاتی است که مربوط به خواسته هایی است که بر سیستم فشار وارد می کند ، خواه سیستم فیزیولوژیک اجتماعی یا روانشناختی باشد.
لازاروس (1971؛به نقل از پاول وانرایت ،1991) به این نتیجه رسید که واکنش به استرس متکی بر این لست که شخصی چگونه اهمیت یک حادثه زیانبار ، تهدید آمیز و مبارزجویانه را درک و تعبیر و ارزیابی کند .
این تعریف شامل سه مولفه مهم برای مدل استرس می باشد :
1-ایده نیاز ، که بر سیستم فشار می آورد .
2- این ایده که اشکال متعددی از ارزیابی یا درک از تهدید وجود دارد .
3-اهمیت پاسخ آن سیستم
لازاروس (1971؛ به نقل از پاول وانرایت ،1991) استرس را حالت ناخوشایندی می داند که فقط هنگامی به وجود می آید که فرد خواسته های رویکردهای محیطی را به گونه ای ادراک کرده باشد که موقعیت توانایی فرد را ارضا یا تعبیر آن خواسته افزایش یا کاهش دهد. این ادراک فرآیند ارزیابی نامیده می شود و تایید می کند آیا موقعیت تهدید آمیز یا بی خطر و آیا استرس تجربه می شو یا خیر .

2-7- 4- رویدادهای زندگی
پژوهش های که توسط هولمز و راهه ( 1977؛به نقل از پاول پاول وانرایت ،1991) پایه ریزی شده است ، عنوان می کند که وقایع زندگی که بنا به علتی پیش می آیند ، آمادگی فرد را برای بیماری مرتبط با استرس افزایش می دهد. در تعدادی از مطالعات هولمز و راهه وقایع زندگی بر روی مقیاسی از صفر تا صد درجه نمره گذاری کردند، هولمز و راهه دریافتند افرادی که نمرات بالایی در تغییرات داشتند و به احتمال زیاد ، بیشتر به بیماری های مرتبط با استرس مبتلا می شوند .
2- 8- استرس زندگی دانشجویی
جوانان به عنوان قشری از جامعه که پیوسته در معرض استرس ها و فشارها ی محیطی و روانی زیادی از جمله مشکلات آموزشی ، خانوادگی ، اجتماعی و اقتصادی قرار دارند، مورد توجه خاص پژوهشگران قرار گرفته اند. روشن است که استرس بر عملکرد تحصیلی، اجتماعی و شغلی ، رضایت شخصی و از همه مهم تر، سلامت روانی آنها تأثیر نامطلو ب خواهد داشت . پژوهش های متعدد نشان داده اند جوانان پس از ورود به دانشگاه نیز در معرض عوامل نامساعدی چون تشویش، نگرانی،
اضطراب و استرس قرار دارند؛ این عوامل موفقیت و پیشرفت تحصیلی آنها را تهدید می کند و موجب می شود عده ای از آنها در اتمام به موقع دوره تحصیلی خود ناموفق باشند. این عوامل را می توان به دو دسته کلی طبقه بندی کرد:
دسته اول ، عواملی است که به قبل از ورود فرد به دانشگاه مربوط می شود، مانند توانایی های هوشی ، کلامی ، تمایلات ، رغبت ها، وضعیت جسمانی و روانی ، وضعیت اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی و خانوادگی و میزان پایبندی به آداب و رسوم .
دسته دوم ، مربو ط به حضور فرد در محیط دانشگاه است . عواملی نظیر عدم آشنایی به موقع با مقررات و آیین نامه های آموزشی ، ناآشنایی با عنوان ها و سرفصلهای دروس ، زندگی در خوابگاه و دورماندن از کانون خانواده می تواند موجب بروز استرس در دانشجویان شود(خدایاری فرد و پرند ، 1385 ) .
استرس تحصیلی به احساس نیاز فزاینده به دانش و به طور همزمان ، ادراک فرد مبتنی بر نداشتن زمان کافی برای دستیابی به آن دانش اشاره می کند . موریس ( 1990؛ به نقل از گادزلا و بالوگلو ، 2001 ) بر عوامل پنجگانه استرس زا ( ناکامی ها ، تعارض ها ، فشار ها ، تغییرات و استرس خود تحمیل شده ) و واکنش ها ی چهار گانه نسبت به این عوامل ( فیزیولوژیکی ، رفتاری ، شناختی و هیجانی ) تأکید کرده است .
2- 9- ارتباط
در فرهنگ وبستر ، Communication عمل ارتباط برقرار کردن تعریف شده است و معادل هایی مانند : رساندن ، بخشیدن ، انتقال دادن ، مکالمه و مراوده داشتن استفاده شده است .
ارتباط عبارت است از فراگرد انتقال پیام از سوی فرستنده برای گیرنده ، مشروط بر آنکه در گیرنده ی پیام ، مشابهت معنی ، با معنی مورد نظر فرستنده پیام ایجاد شود ( محسنیان راد ، 1384 ) .
ارتباط فرآیند ارسال و دریافت پیام های کلامی و غیر کلامی برای مبادله ی اطلاعات و احساسات با هدف انتقال پیام می باشد . ارتباط فرآیند دو سویه ی مبتنی بر احترام و اعتماد متقابل است ( فرجزاده، نوحی و مرتضوی، 2005 ) .
ارتباط به صورت کلامی و غیر کلامی شامل زنجیره ای است که دارای سه حلقه اصلی ، یعنی فرستنده ، کانال ارتباطی و گیرنده است . ارتباط و زبان از اصول سازگاری آدمی ( اصول روان شناسی ) می باشند ( مان ، 1381) .
ارتباط فرآیند فهم مشترک و فرآیند خلق و در میان گذاشتن اندیشه های روشن است ( بارکر ، 1385 ) .
2- 10- تقیسم بندی ارتباطات انسانی
ارتباطات انسانی به دلیل توانایی بسیار زیاد انسان ها در خلق و استفاده ی نمادها (symbols) از سایر ارتباطات متمایز است .
ارتباطات انسانی به سه دسته اساسی تقسیم شده است :
1- ارتباط با خود
2- ارتباط با دیگران
ارتباط عمومی یا جمعی ( فرهنگی ، 1382) .
ارتباطات
ارتباطات حیوانی ارتباطات انسانی ارتباطات ماشینی
ارتباطات انسان با حیوان ارتباطات انسان با انسان ارتباطات انسان با ماشین
ارتباطات جمعی ارتباطات گروهی ارتباطات فرد با فرد
کلامی غیر کلامی کلامی غیر کلامی کلامی غیرکلامی
شکل 2-1 دسته بندی ارتباطات انسانی ( محسنیان راد ، 1384 ) .
2- 11- مدل های ارتباط بین فردی
2-11- 1- مدل های خطی
هارولد لسول در سال 1948 اولین مدل ارتباطات را ارائه داد. بر اساس مدل لسول ، ارتباط یک فرآیند خطی یا یه طرفه است که در آن یک نفر بر دیگری تاثیر می گذارد.لسول برای ترسیم دیدگاهش از نمودار استفاده نمی کرد. مدل شفاهی او متشکل از پنج پرسش بود که مجموعه کنش هایی که ارتباط را تشکیل می دهند توصیف می کرد : چه کسی؟ چه می گوید ؟ در چه کانالی؟ به چه کسی؟ با چه تاثیری؟ ( کتز ، 1987 ) .
یک سال بعد کلود شنون و وارن ویور در سال 1949 مدل لسول را اصلاح کردند.آن ها به کمک یکدیگر مدلی ارائه کردند که در آن ارتباط عبارت بود از انتقال و جریان یافتن اطلاعات از منبع به مقصد. مدل آن ها ، پارازیت را به ایده لسول افزود . در مدل این دو محقق پارازیت به هر چیزی اطلاق می شد که مانع انتقال و جریان یافتن اطلاعات از منبع به مقصد می شد. پارازیت می تواند خش خش خط تلفن باشد یا هر نوع فعالیتی که حواس گیرنده یا فرستنده را پرت می کند و جلوی جریان اطلاعات را می گیرد ( دنس ، 1970 ) .
2-11- 2- مدل تعاملی
با توجه به این نکته که مدل های خطی ارتباط را به صورت یک جریان یک طرفه از سوی فرستنده به گیرنده نشان می دهند و در این مدل ها ، شنوندگان منفعلانه پیام های فرستنده را جذب می کنند و پاسخی نمی دهند ، به سراغ مدل تعاملی میرویم که ضعف های مدل خطی را برطرف می کند و شنوندگان به سخنگویان جواب می دهند .
این مدل ، ارتباط را فرآیندی می دانند که در آن شنوندگان نیز متقابلاً برای سخنگویان پیام می فرستند . باز خورد یا پاسخ دهی به پیام ، ویژگی اصلی مدل های تعاملی است ( وینر ، 1967؛ به نقل از وود ، 1384 ) . بازخورد می تواند کلامی ، غیر کلامی یا کلامی و غیر کلامی و همچنین عمدی یا غیر عمدی باشد . مشهور ترین مدل تعاملی توسط ویلبر شرام (1955) مطرح شد که می گفت بازخورد در فرآیند ارتباط ، نوع ثانویه پیام است . شرام همچنین می گفت پیام دهندگان پیام ها را در درون میدان شخصی تجربه خود خلق و تفسیر می کنند . هر چه میدان تجربه پیام دهندگان همپوشی بیشتری داشته باشد ، طرفین منظور یکدیگر را بهتر می فهمند . با در نظر گرفتن عامل میدان های تجربه در مدل تعاملی می توانیم بفهمیم چرا سوء

مطلب مشابه :  پایان نامه رشته روانشناسی در مورد :کیفیت زندگی کاری