منبع مقاله با موضوع استفاده از تلفن همراه و بانکداری الکترونیکی

دانلود پایان نامه

در پاسخ به این سوال میتوان گفت تلفن همراه به دلیل قابلیت حمل آسان، امنیت بیشتر، عدم نیاز به حمل کارت بانکی، تسریع انتقال پول، دسترسی سریع، هزینه کم و امکان استفاده از آن در هر زمان و مکان و بصورت شبانه روز بهترین روش برای انجام امور بانکی است.
آیا استفاده از موبایل بانک از امنیت کافی برخوردار است؟
سیستم موبایل بانک با تکیه بر معماری امنیت بسیار مدرن، قادر به حفاظت از خود در برابر تهدیدهای جانبی از قبیل دزدیده شدن رمز و اطلاعات ارسالی محرمانه می باشد. به این صورت که رمز کاربری و یا اطلاعات در هر ارسال رمزنگاری مجدد شده و پس از هر بار استفاده از برنامه، سابقه اطلاعات مشتری از روی گوشی و بانک اطلاعاتی مرتبط پاک می شود. فناوری امنیتی به کار برده شده در این زمینه پروتکل امنیتی ssl است، که در حال حاضر مورد استفاده و تایید بسیاری از بانک های معتبر جهان می باشد. (ویژه نامه داخلی مسئولان نظام بانکی، 1387)
نظر محقق:
با توجه به وجود هکرهای فراوان در فضای اینترنت و احتمال سوء استفاده از حساب ها و عملیات بانکی، سیستم موبایل بانک بواسطه عدم حضور هکرهای اینترنتی امنیت بیشتری را دارد. همچنین با توجه به تجربه کشور های پیشرفته پروتکل های امنیتی موبایل بانک نیز امنیت لازم و استاندارد را دارا میباشند.
روش های پیاده سازی بانکداری تلفن همراه:
به طور کلی چهار روش اصلی جهت پیاده سازی خدمات بانکداری با تلفن همراه وجود دارد که به فراخور وضعیت بستر مخابراتی شبکه تلفن همراه قابل پیاده سازی و اجرا خواهند بود:
– روش اول:
ارائه خدمات بر روی بستر پیام کوتاه
– روش دوم:
ارائه خدمات بر روی بستر سرویس دیتا(بهره گیری از سرویسwap)
– روش سوم:
ارائه خدمات بر روی بستر پیام کوتاه و بستر امن شده سرویس های IVR یا سرویس های دیتا یا بر روی سرویسUSSD
– روش چهارم:
ارائه خدمات بر روی بستر اپراتور و سیم کارت ها (با بهره گیری از سرویس دیتا، SMS و سرویس USSD).(بولتن داخلی بانکداری الکترونیکی اقتصاد نوین 1387)
خدمات ارائه شده در بانکداری تلفن همراه:
1- امکان دریافت انواع اطلاعات مربوط به حساب مشتری: مشتری بانک یا موسسه مالی می تواند انواع اطلاعات مربوط به حساب خود را از قبیل آخرین مانده حساب، تعداد معین و مشخص مبادلات پایانی، و تمام مبادلات انجام شده در یک مقطع زمانی را با استفاده از تلفن همراه خود دریافت کند.
2- خرید از فروشگاه ها ، پرداخت هزینه ها در هتل ها و سایر مراکز خدماتی: مشتری بانک می تواند در دریافت خدمات مورد نیاز خود به جای پرداخت مستقیم وجه نقد از طریق گوشی تلفن همراه به پرداخت هزینه خدمات یا محصولات خریداری شده خود بپردازد.
3- مشاهده وضعیت بازار اوراق بهادر و انتقال خرید و فروش اوراق بهادر از طریق تلفن همراه اینترنت: مشتریان استفاده کننده از خدمات بانکداری از طریق تلفن همراه می توانند با اتصال به اینترنت، وضعیت بازار اوراق بهادر را از قبیل بازار سهام اوراق قرضه مشاهده کنند و حتی در صورت تمایل می توانند با دریافت رمز خرید از کارگزاری بورس اوراق بهادر و برقراری ارتباط با آنان خرید و فروشهای اوراق بهادر مورد نیاز خود را انجام دهند.
4- خدمات چک : مشتریان استفاده کننده از خدمات بانکداری از طریق تلفن همراه می توانند با اتصال به اینترنت و ارتباط با بانک عامل، از خدمات مرتبط با چک نیز بهره مند شوند، بدین معنا که مشتریان در صورت نیاز به خدمات مرتبط با چک از طریق تقاضای دسته چک ، چک بانکی ، وصول چک یا توقیف چک و … می توانند از طریق تلفن همراه اینترنتی خود، تقاضای خدمات از بانک عامل کرده و در اسرع وقت و با سرعت عمل بالا ، خدمات مورد تقاضای خود را دریافت کنند.
5- امکان پرداخت انواع قبوض از طریق تلفنهای همراه در قالب موبایل بانک : مشتریان استفاده کننده از خدمات بانکی تحت شیوه موبایل بانک می توانند انواع قبوض از قبیل قبض های تلفن، برق ، گاز، جریمه ، عوارض و … را با اتصال به اینترنت از طریق تلفن همراه و وارد کردن رمز خود پرداخت کنند.در کل خدماتی که در شیوه موبایل بانک ارائه می شود، بیشتر از آن چیزی است که در موارد فوق ذکر شد. از جمله دیگر خدمات عرضه شده به مشتریان می توان به امکان دریافت وجه حقوق و دستمزد، امکان دریافت وضعیت انواع حساب ها در زمان های دلخواه ، اشاره کرد. (روزنامه جام جم 1389)