پایان نامه ارشد رایگان درمورد عوامل تسهیل کننده فرآیند تغییر و نوآوری و اهمیت خلاقیت و نوآوری

دانلود پایان نامه

در حالی که اقتصاد فئودالیستی غرب به صنعتی و سرمایه داری و سپس فراصنعتی (هریسچورن، 1986)، دولت‌گریز و رقابتی، تبدیل شده، اقتصاد ایران، برعکس، به علت وجود موانع متعدد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، از تبدیل شدن به اقتصادی پویا بازمانده و از اقتصادی معیشتی و متکی به تولید تقدیرگرایانه _ انفعالی به سوی اقتصادی نفتی_ انحصاری ( شیرکوند، 1388) وابستگی به خارجیان و واردات محصولات ساخته شده و.. . سوق داده شده است. این اقتصاد آلوده به بیماری هلندی هرگز نتوانسته نه از نفت و نه از دخالت‌های ویرانگر دولتهای دارای گرایشهای شدیداَ ایدئولوژیک و غیر دموکراتیک و بیگانگان، رها شود.
2-11آسیب شناسی روابط عمومی در ایران
آسیب وارده به این حوزه که تأثیری بلامنازع بر شکلگیری روابط عمومی دارد، قابل تفکیک و جداسازی از بافت کلی اجتماع ایرانی نیست. در حالی که رواج نظام حقوق وتکالیف شهروندی و توسعه ارتباط جمعی همراه با دگرگونیهای دموکراتیک دیگر ((حق اطلاع)) و ((حق ارتباط )) در ارتباطات اجتماعی مدرن را به حقوق تفکیک ناپذیر انسانی تبدیل کرده، (معتمدنژاد، 1379 ) شواهد بسیار در ایران، حاکی از آن است که تحریف، فیلترینگ، سانسور و خود سانسوری سیستمیک و فزاینده در نشر حقایق زندگی و در راستای آگاهیهای اجتماعی، مانع از شکلگیری ارتباط جمعی مدرن شده است
(نگاه کنید به : محسنیان راد، رسانه 1371).
تحقیقات ارتباطی در ایران معدود و محدود بوده و بسیاری از تحقیقات مذکور به آسانی در دسترسی محققین قرار ندارند و فاقد ساختار، استمرار منطقی و خصیصه کاربردی بودن هستند و هرگزنتایج آنها مورد توجه تصمیم گیران نبوده است. (مقایسه کنید با معتمدنژاد، 1384) در عین حال، تاریخ روزنامه نگاری و ارتباطات اجتماعی ایران از تاریخ تمدن کشور ما جدا نیست (مولانا، 18:1358) و پژوهشها نشان داده است که در طول تاریخ ایران، چه فناوریهای ارتباطی ابداعی وچه وارداتی، همه در اختیار منابع قدرت و در تثبیت و توسعه آنها با کاکرد پروپاگاندایی بوده است. (محسنیان راد، 73:1384).
حافظه تاریخی ایرانیان نسبت به نمادهای تحول، به ویژه، درباره رسانههای همگانی، به خاطر ساختارهای ضدتوسعهای نظامهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، داری خاطرات منفی است. صدر جهان رنجانی وزیر گیخاتوخان از نوادگان هلاکوخان به پیشنهاد عزالدین محمدبن مظفربن عمید، با استفاده از چاو (بعدها چاپ) چینی، پول کاغذی را جایگزین سیموزر کرد ولی به علت عدم توجه به زمینههای اطلاعاتی و توجیهی در پذیرش قلبی مردم و اعمال سیاست تهدید به مجازات باعث شورش مردم تبریز و لغو دستور استفاده از اسکناس کاغذی شده (دانشور، 13:1351-12) و از آن پس مردم، ((چاپیدن)) را به جای مفهوم چاپ یا ((پرس)) که در غرب به خاطر مجاهدت‌های جان میلتون و دیگر انقلابیون همواره با آزادی قرین است، به معنای چپاول وغارت و دزدی گرفتند.
در اعلام نامه نخستین شماره ((کاغذاخبار)) علت اصلی چاب روزنامه، اراده ناصرالدین شاه در ((تربیت)) مردم ذکر شده و در زمان امیرکبیر، برای این که مردم از رخوت بی‌سوادی بیرون بیایند و کمی مطالعه کنند، روزنامه برای کارکنان ادارات تازه تأسیس، زورکی میشود و از آن به بعد مردم ((روزنامه)) سراسر حمد وثنای قدرت را ((زورنامه)) و بعدها به علت اشتغال روزنامه نگاران اجیر شده در اغلب روزنامهها، آن را ((روزینامه)) مینامند. (مولانا، 1357).
ایرانیان برای استفاده از رادیو، به علت ترس حکومت از شنیده شدن صدای مخالفین، باید از شهربانی مجوز میگرفتند. (مسعودی رساله دکتری، 1385) همچنین موضوع تحریم استفاده از رادیو، سپس تلویزیون و سینما توسط مذهبیون، از وجود زمینههای منفی ذهنی – نهادی ظهور یکی دیگر از تکنولوژیهای ارتباط در ایران خبر میدهد. کیفیت ورود تلویزیون به ایران نیز امری نامتعارف و متضاد با غرب است. در ایران ابتدا تلویزیون توسط یک بازرگان (ثابت پاسکال) که یک سرمایه دار غیر وابسته به دولت به حساب میآمد، صورت گرفت و سپس به انحصار کامل دولت درآمد.
نحوهی تدوین و تغییر قوانین مطبوعاتی ایران نیز به شکلی پارادوکسیکال، با غرب، تفاوت دارد. در حالی که در قرآن کریم و قانون اساسی وحتی قانون مطبوعات، آزادی بیان و عقیده به عنوان حقوق مسلم انسانی به رسمیت شناخته شدهاند، ما همواره شاهد محدودیت آورترین روشها در اجرای قانون نسبت به مطبوعات بودهایم. تحقیق نگارنده در سال 1376 نیز نشان داد که مطبوعات ایران محتوایی تبلیغی داشته و استفاده از روزنامه در ایران حداقل تا سال تحقیق یاد شده به یک نیاز جدی اجتماعی و نهادی تبدیل نشده بود (قدیمی، 1376).
اولین بار در انگلستان نخستین پیام از یک کامپیوتر زمینی به یک دستگاه سیار فرستاده شد و سیستم پیام کوتاه تقریباً از سال 1996 در دسترس مردم بریتانیا قرار گرفت. در ایران نیز تلفن همراه در سال 1373 وارد شد و سرویس پیام کوتاه در سال 1380 فعال شد. مرداد ماه 1381 اولین پیامک در ایران به وسیله یک سیستم کاملاً ایرانی آزمایش شد و دریافت کنندۀ آن خانم جوانی بود که پیام «سلام دوست عزیز، اگر این پیام را دریافت کردید با این شماره تماس بگیرید… » را که شاید به نظرش چیزی جز یک مزاحمت تلفنی نبود دریافت کرد. پیامک یا پیام‌رسانی متنی اساساً نوعی از نقل و انتقال اطلاعات است که فرستنده را قادر میسازد بین 140 تا 160 کارکتر متنی را به یک گیرنده ارسال کند و زبان‌هایی که از هیروگلیف(2)استفاده میکنند به نصف این تعداد نیاز خواهند داشت نه این به معنای 70 کارکتر برای کسانی است که زبانهای عربی و چینی استفاده میکنند. برای هماهنگی فرآیند نقل و انتقال اطلاعات با این محدودیت، مجموعه‌ای از علائم اختصاری و تعاریف مختلف برای توضیح تصاویر دیداری به وجود آمده است.
اگر قبول کنیم که هر نسلی از فناوریهای یک نقطۀ اوج دارد، پیامک را نیز میتوان نقطۀ اوج نسل پیام رسانی متنی دانست که به مرور جای خود را در میان کاربران باز کرد و زبان جدیدی نیز مخصوص آن ایجاد شد. دلیل آن هم مشخص است، ارسال کردن پیام‌ها با استفاده از امکانات موبایلها هم مشکل است و هم زمان زیادی میبرد از اینرو کاربران راهی را برای هر چه کمتر کردن کلمات پیدا کردند. به عنوان مثال مخففهایی نظیر «k» برای کلمۀ «okay» و «f2t» برای عبارت «free to talk» نمونهای از این زبان جدیدند که علاوه بر صرفهجویی در زمان وارد کردن پیام، نوعی طنز نیز به آن میبخشند.
2-12 نقش و اهمیت خلاقیت و نوآوری
از جنبه فردی : خلاقیت و نوآوری عامل رشد و شکوفایی استعدادها و سوق دهنده به سوی خود شکوفایی- خلاقیت و نوآوری عامل موفقیتهای فردی، شغلی و اجتماعی است.
از جنبه سازمانی: خلاقیت و نوآوری عامل پیدایش سازمان؛ عامل تولیدات و خدمات؛ عامل افزایش کمیت، تنوع تولیدات و خدمات؛عامل افزایش کفیت تولیدات و خدمات و موفقیت در رقابت؛عامل کاهش هزینهها، ضایعات و اتلاف منابع؛ عامل افزایش انگیزش کاری کارکنان سازمان؛ عامل ارتقای سطح بهداشت روانی و رضایت شغلی کارکنان سازمان؛ عامل ارتقای بهروری سازمان؛ عامل موفقیت مجموعه مدیریت و کارکنان سازمان؛ عامل رشد و بالندگی سازمان؛ عامل تحریک و تشویق حس رقابت؛ عامل کاهش بوروکراسی اداری؛ کاهش پشت میزنشینی و مشوق عملگرایی؛ عامل تحریک و مهیا کردن عوامل تولید است.
2-13 سیر تحول نوآوری
2-13-1 موج اول: دیدگاه شومپیتر
شومپیتر، نوآوری را معرفی یک ترکیب جدید از عوامل تولید و حالتهای مختلف یک نظام یا به عبارتی یافتن یک تابع تولید جدید میداند. عوامل این نظام، شناخت یک محصول جدید، یافتن یک فرایند تولیدی جدید، دستیابی به بازار جدید، به کارگیری منابع جدید و نهایتاٌ طراحی یک سازمان جدید است (شهرآرای، 1375: 22-25).
2-13-2 موج دوم: نوآوری تکنولوژیک
نوآوری تکنولوژیک بین سالهای 1960-1950 مطرح شده است و دانشمندان ومتفکرین مختلفی در این زمینه اظهار نظر نمودهاند که به دو موضوع تولید و فرآیند نوآورانه توجه بیشتری داشتهاند. در این مرحله ابداع و اختراع به مرحله تجاریسازی منجر شده وتأثیر بسزایی در رشد اقتصادی کشورها داشته است، پس از این مرحله به نوآوری سیستماتیک وامور جاری سازمان گنجانیده شده است که امکان تغییرات و پاسخگویی به آنها را دشوار میسازد (محمدی، 1385).
2-13-3 اولین و آخرین مدل برای خلاقیت
تا به حال مدلهای زیادی برای خلاقیت ارائه شده اما در اینجا به اولین مدل که پایه و اساس کلیه مدلهاست و آخرین مدل که مدلی تلفیقی از سایر مدلهاست اکتفا میکنیم.
مدل گراهام والاس، 1962: این مدل شامل مراحل دوره آمادگی، دوره خواب (پرورش)،
دوره روشنایی (بصیرت)، دوره آزمایش و ارزش گذاری میشود (صمد آقایی، 1:1380).
مدل تلفیقی فرآیند خلاقیت پائول پلسک، 1996: این مدل را میتوان به صورت شکل زیر نمایش داد:
شکل 10-1-2: مدل تلفیقی فرآیند خلاقیت (مارک، 1370)
2-14 عوامل تسهیل کننده فرآیند تغییر و نوآوری