پایان نامه وسایل ارتباط جمعی و امنیت اجتماعی

دانلود پایان نامه

3- ‏شرایط جاده : نظیر پیچ خمهای زیاد، سراشیبی های تند، کم عرض بودن جاده، کمبود علایم رانندگی، نبود شانه خاکی و امثال آن .
4- ‏وقوع حوادث طبیعی : نظیر زلزله، سیل، ریزش سنگ و لغزش .
5- شرایط نامناسب جوی : مانند: وزش کولاک، یخبندان سطح جاده، لغزندگی سطح جاده بر اثر ریزش باران، وقوع طوفانهای شدید، مه گرفتگی و دمای زیاد یا کم (گرمای شدید- سرمای شدید ‏) .
6- ‏شرایط پیش بینی نشده : مثل ریزش روغن، گازوئیل و امثال آن در سطح جاده که ممکن است بر اثر نقص باک ماشینهای عبوری یا تصادفات قبلی موجب لغزندگی سطح جاده شده باشند.
‏انواع خودروها: براساس تقسیم بندی های انجام شده در این تحقیق، خودروها به 3 ‏دسته تقسیم شده اند :
خودروهای سبک : شامل اتومبیلهای سواری
‏خودروهای متوسط: شامل وانت بار، نیسان، وانت کابینت دار
خودروهای سنگین : شامل اتوبوس، کامیون، جرثقیل، تریلی و غیره
‏ـ تعاریف عملیاتی
‏ راه و انواع آن، یکی از وسایل ارتباط جمعی می باشدکه حرکت در طول مسیر آن موجب رونق اقتصادی و تبادلات اجتماعی – فرهنگی – سیاسی بین جوامع می باشد .
‏راه ها را می توان به چند دسته : زمینی (جاده ای – راه آهن) – هوایی – آبی (دریایی- رودخانه ای) تقسیم کرد. راههای جاده ای خرد به چند دسته تقسیم می شوند :
‏آزاد راه – راههای آسفالته درجه یک – درجه دو – راههای شنی – خاکی (فرعی) عریض و کم عرض از نظر مکان قرارگیری ممکن است، راههای کوهستانی محسوب شوند ‏که بخش اعظمی از مسیر آنها در محدودههای پرپیچ و خم و شیب های کم و بیش قابل توجه می گذرد. ممکن است در دشتها و جلگه ها یا سواحل دریا یعنی مسیرهایی که نسبتاً هموار می باشند. بخش اعظمی از جاده های ایران در دشتها قرار دارند (65 ‏درصد) و بقیه در نقاط کوهستانی احداث شدهاند. محورهای شهرستان دیلمان جزو راههای دشت – جلگه ای و همچنین کوهستانی است. جاده های شهرستان دیلمان از نوع آسفالته می باشد.
ـ بررسی آسیب‌های اجتماعی تخلفات رانندگی حادثه ساز
پدیده تصادفات رانندگی حادثه ساز که هر ساله جان هزاران تن از هموطنان ایرانی را می‌گیرد، ناشی از مسائل اجتماعی بی هنجاری، قانون گریزی و قانون ستیزی در سطح جامعه است. خسارت‌های گسترده جانی، مالی، روانی و خانوادگی ناشی از تصادفات رانندگی حادثه ساز، مسئولان جامعه را بر آن داشته که به پیشنهاد وزارت کشور و تائید هیئت وزیران در تاریخ 1/10/1387، مؤلفه‌ها و مصادیق تصادفات رانندگی حادثه ساز را شناسایی کرده و برای آن، ضمانت اجرایی‌های خاصی را تصویب کنند. تعداد 17 عنوان از تخلفات رانندگی حادثه ساز شامل انجام هر گونه حرکات نمایشی، دور زدن در محل ممنوع، عبور وسایل نقلیه از پیاده‌رو، نقص سیستم روشنایی به هنگام رانندگی در شب، عبور از محل ممنوع، سبقت غیر مجاز، تجاوز از سرعت مجاز، عبور از چراغ قرمز راهنمایی، عدم رعایت حق تقدم عبور، حرکت به صورت مارپیچ در جاده ها، انحراف به سمت چپ معابر، عدم رعایت فاصله مناسب، گردش به سمت چپ یا راست در محل ممنوع، روشن نکردن چراغ در هنگام شب و در مواقع لزوم، رانندگی مصرف مواد روانگردان و مشروبات الکلی را به عنوان تخلفات حادثه ساز تصویب و ابلاغ کردند که منجر به ایراد جرح، فوت و خسارت‌های مالی با توجه به آمارهای موجود همواره در جامعه ما به عنوان تهدید و حتی در بعضی اوقات آسیب جدی علیه نظم و امنیت اجتماعی تلقی شده است. بنابراین، عدم رعایت قوانین و مقررات می‌تواند به عنوان آسیب اجتماعی جدی و حتی تهدید تلقی شود و موجبات اتلاف نیروی انسانی و سرمایه‌های اجتماعی و مادی هر جامعه‌ای شود و قانون گذار نیز با توجه به مصلحت جامعه در زمان‌ها و مکانهای متفاوت، عکس العمل‌های مختلفی را از خود نشان داده است.
تخلفات رانندگی حادثه ساز به عنوان یکی از آسیب‌های اجتماعی جدید است که جرح، فوت و هزینه‌های سنگین مالی، پیامد آن است. تصادفات جادههای و ترافیکی یکی از شایع‌ترین سوانح و حوادث است که سالانه جان بسیاری از مردم را در جهان به خطر می‌اندازد. کشور ما از این نظر یکی از کشورهای دارای بیشترین موارد تصادفاً و مرگومیر ناشی از آن معرفی شده است. این مسئله باعث افزایش هزینه‌های مستقیم مانند هزینه‌های درمانی ناشی از تصادفات و مراقبت از معلولان حادثه و غیرمستقیم نظیر ایجاد مشکلات روانی و افسردگی در افراد خانواده، از دست دادن نیروی کار فعال به صورت دائم یا موقت می‌شود (فصلنامه علمی راهور، شماره 8، 131).
2-1-2 تعریف شبکه و انواع شبکه ها
واژه شبکه که در مواردی نظیر شبکه‌های کمک رسانی، شبکه‌های آب رسانی، شبکه‌های حمل ونقلی و… بکار می‌رود معنا و مفهوم وسیع و در عین حال پیچیده‌ای دارد و اما مفهوم کاربردی شبکه عبارت است از ساخت‌های فضایی ویژه‌ای که از طرق مختلف کانال‌های نقاط اصلی و فرعی را به هم وصل می‌نماید. بنابراین شبکه حملونقل، ساختاری از مجتمع‌های به هم پیوسته راه هستند که ارتباط دهنده قسمتهای مختلف کشور می باشند. شبکه‌های حمل ونقل را می‌توان از جهات مختلفی تقسیم بندی نمود. برای مثال می‌توان بر اساس نوع تکنولوژی بکار گرفته شده، عملکرد سیستم مورد استفاده، سرویس‌های قابل ارائه و یا بر اساس نوع مالکیت و… دسته بندی نمود. شبکه‌های حمل ونقل بر اساس تسهیلاتی که برای اجزاء جریان فراهم می‌نمایند و این اجزاء به آنها تکیه می‌کنند به چهار دسته تقسیم می‌شوند که بطور متداول به آنها مدلهای حمل ونقل گفته می‌شود.
الف) حمل ونقل زمینی
زیر سیستمهای حمل ونقل زمینی خود به دو زیر گروه جاده‌ای و ریلی و یا راه آهن تقسیم می‌گردد. این تقسیم بندی سلسله مراتبی به دلیل وجود تفاوتهای اساسی در نوع تکنولوژی‌های مورد استفاده آنهاست. از نظر عملی و در واقع این دو زیر گروه دارای شبکه‌های جداگانه‌ای می باشند. بطور کلی در زیر گروه جاده‌ای، راه‌ها دارای دو خاصیت عمده اصلی می‌باشند که یکی ایجاد دسترسی به نقاط و کاربری‌های اطراف آنها و دیگری تأمین حرکت برای وسیله نقلیه عبوری می‌باشد. برای آنکه حرکت وسایل نقلیه با سرعت بیشتری انجام گیرد، لازم است که از توقف‌های پی در پی در سیستم به منظور مسافرگیری، بارگیری و تخلیه بار کاسته شود. بنابراین و بطور خلاصه خاصیت حرکت و دسترسی در خلاف جهت یکدیگر عمل می نمایند و بهبود یکی، موجب افت کیفیت و در دیگری است. راه‌ها به طور معمول براساس عملکرد و سرویس دهی خود، در استانداردهای کشورهای مختلف به چندین گروه مختلف تقسیم می‌شوند و در واقع چنین تقسیم بندی موجب توسعه سیستماتیک راه‌ها و ایجاد تعادل بین ظرفیت شبکه، سرعت، ایمنی، راحتی رانندگان و تأثیرات محیط زیستی می‌شود. بطور معمول در اکثر استانداردهای و آیین نامه ها، جاده‌ها و معابر با توجه به موقعیت مکانی شان به دو گروه شهری و بین شهری (و یا روستایی) تقسیم می‌گردد. راه‌های شهری شامل معابری است که در شهر واقع شده اند و گروه راه‌های بین شهری در برگیرنده جاده هایی است که در خارج از مناطق شهری قرار گرفته اند طبقه بندی راه‌های بین شهری در برخی از استانداردها به صورت زیر مطرح گردیده است.
راه‌های بین شهری :
راه‌های شریانی (راه‌های اصلی و راه‌های فرعی)
راه‌های جمع کننده (راه‌های اصلی و راه‌های فرعی)
راه‌های محلی
لازم به ذکر است که در راه‌های اصلی، حرکت در بالاترین سطح خود و دسترسی در پایین‌ترین حد خود طراحی شده و رفته رفته این موارد در راه‌های دیگر تغییر کرده تا اینکه در راه‌های محلی، دسترسی در بالاترین حد و حرکت در پایین‌ترین سصح ممکن در نظر گرفته شده است.