پایان نامه وسایل ارتباط جمعی و تعاریف و مفاهیم

دانلود پایان نامه

1-6 محدودیت تحقیق
هر تحقیقی مشکلات مخصوص به خود را دارد د‏ر این تحقیق عدم همکاری برخی از سازمانها در ارائه اطلاعات، عدم وجود آمار و اطلاعات منسجم از مهمترین مشکلات تحقیق می باشد.
1-7 قلمرو تحقیق
منطقه دیلمان، در طول جغرافیایی از “46’2 °49 عرض جفرافیایی “14’15 °37 تا “54’29 °37 در جنوب شرقی استان گیلان قرار دارد. مساحت این منطقه 6/632 ‏کیلومتر مربع می باشد که 3/0 درصد پهنه این استان را تشکیل می دهد. شهرستان دیلمان از شمال به شهرستان سیاهکل، از جنوب به شهرستان رودبار، از شرق به شهرستان لاهیجان و لنگرود و از غرب به شهرستان رشت محدود است. (معاونت برنامه ریزی استان گیلان، 1386)
شکل1-2 عکس هوایی محور سیاهکل – دیلمان
شکل 1-3 نقشه محدوده مورد مطالعه در تقسیمات سیاسی شهرستان، استان و کشور
فصل دوم- مرور منابع/ادبیات تحقیق/پیشینه تحقیق
2-1 ادبیات تحقیق
2-2 پیشینه تحقیق
2-1 ادبیات تحقیق
2-1-1 تعاریف و مفاهیم
– تصادف و سانحه
‏ در فرهنگ لغات به معنی: بهم برخورد کردن، روبرو شدن و بهم رسیدن می باشد و سانحه، پیش آمد و حادثه معنی شده است. در اصطلاح، حمل و نقل؛ برخورد وسایل نقلیه به یکدیگر یا به یک جسم و یا منحرف شدن و خارج شدن از مسیر جاده را تصادف می نامند. در گزارشات پلیس راه؛ نوع تصادفات را به سه دسته؛ منجر به فوت، منجر به جرح و منجر به خسارت دسته بندی کرده اند. بدیهی است، تصادفات جرحی و خسارتی می تواند از ساده تا بسیار شدید دسته بندی شوند.
‏قبل از اخترع ماشین بخار، وسایل نقلیه بسیار ساده بود و عموماً ترددها با استفاده از چهار پایان انجام می شد. با افزایش جمعیت و گسترش روابط جوامع به تدریج وسایل نقلیه متحول شد و خصوصاً پس از انقلاب صنعتی و بکارگیری سوخت های فسیلی، وسایل نقلیه موتوری جایگزین کالسکه و سایر وسایل حمل و نقل ابتدایی شد گرچه وسایل ارتباط جمعی، نظیرتلفن – رادیو – تلوزیون – اینترنت و سایر وسایل ارتباط جمعی به نسبت توسعه جوامع بشری و رشد جمعیت و توسعه علوم از تحول بسیار قابل ملاحظه ای برخوردار بوده ولی در موارد بسیاری از جمله گزران اوقات فراقت، مراجعه به سازمانهای بزرگ و وزارتخانهها، سمینارها، گردهمایی ها، ادامه تحصیل در مقاطع عالی و صدها مورد دیگر ضرورت استفاده از وسایل نقلیه و جابه جایی انسانها از مکانی به مکان دیگر امری اجتناب ناپذیر می نماید. بدین لحاظ هر روز شاهد افزایش تعداد فرودگاهها (راههای هوایی) بندرگاهها (راههای دریایی) و احداث جاده های زمینی و توسعه راههای زمینی بصورت بزرگراه ها می باشد و در عین حال در بسیاری از کشورها از جمله در ایران هنوز هم تعداد افرادی که از راههای ارتباطی زمینی استفاده می کنند بسیار بیشتر از تعداد مسافرانی است که از راههای هوایی و دریایی استفاده می کنند.
‏با توجه به اینکه حدود 25% از وسعت کشور ما کوهستانی می باشد، اکثر جادهها بخصوص بین شهرهای کوچک حداقل در 40 ‏سال قبل احداث شده اند که توانایی و کشش ترافیک همان زمان ها را داشته اند اما با توجه به افزایش جمعیت در چند دهه اخیر و بالا رفتن سطح زندگی افراد و فرهنگ جابجایی جمعیت به منظورهای مختلف نظیر گردشگری، ادامه تحصیل، کاریابی و غیره از یکسو و رشد صنایع ماشین سازی به ویژه تولید اتومبیل در چند سال اخیر ترددهای جادهای را به نحو چشمگیری افزایش داده است. در عین حالی که تعویض کردن جادهها، افزایش طول جادهها، احداث بزرگراهها با نسبت افزایش جمعیت و افزایش تعداد اتومبیل همسانی و همخوانی نداشته است، بدین لحاظ عدم هماهنگی و ناهمسانی بین ظرفیت جادهای و ترافیک ان در تعداد تصادفات جاده ای افزوده است. به هر صورت راهها در زندگی اجتماعی و اقتصادی و روزمره انسان ها حکم شریان های حیاتی را ایفا می کند، کمبود یا نبود آنها در حیات اقتصادی و اجتماعی هر جامعه اخلال ایجاد می کند.
استان گیلان یکی از استان های پرجمعیت کشور می باشد، بطوری که تراکم نسبی جمعیت در آن دو تا چهار برابر استان های کشور است. پراکندگی مکان های شهری و روستایی آن به گونه خاصی است که شاید در کمتر استانی چنین وضعیت مشایهی وجود داشته باشد. تقریباً در تمام سطح استان، شهرها و روستاها پراکندگی دارند به نحوی که بعضاً فاصله برخی مکان ها به کمتر از یک تا پنج کیلومتر می رسد. بدین لحاظ تردد در محورهای ارتباطی آن بسیار سنگین می باشد. جابه جایی جمعیت روزانه بین مکان های مختلف استان، شرایطی را ایجاب کرده است که در تمام طول شبانه روز رفت و آمد در جاده ها تداوم دارد. از طرف دیگر مسافرین استان های شمال غربی به ویژه اردبیل و خلخال از شبکه های این استان تردد می کنند.
‏اقلیم مناسب، جنگل های سرسبز، وجود دریا و چند بندگاه سالانه جمعیت فراوانی از گردشگران داخلی و خارجی را به سوی این استان جلب می کند که در ایا تعطیلات نوروزی و فصل تابستان بین 1 تا 2 میلیون گردشگر به این استان جلب می کند بنحوی که در ایام تعطیلات و فصل تابستان بین 1تا 2 میلیون گردشگر به این استان سرازیر می شوند. در چند سال اخیر پس از فروپاشی شوروی سابق ساکنان بندر آستارا با جمهوری همجوار خود و برقراری ارتباط تجاری بین استان گیلان و کشور آذربایجان سبب گردیده عده ای از هموطنان داخلی برای خرید کالا به آستارا سفر کنند. فعال بودن بندرانزلی و تخلیه کالا در این بندر به حجم ترافیکی جادههای گیلان افزوده است به نحوی که شاید بتوان مدعی بود که وسایل نقلیه جادههای گیلان بخصوص غرب گیلان و محورهای شهرستان دیلمان را وسایل نقلیه بیشتری تشکیل می دهند.
ترافیک بسیار سنگین این محورها خصوصاً در فصل تابستان و زمستان تصادفات عدیده ای را موجب می شود، با توجه به اینکه هر تصادفی می توانند خسارات و صدمات جبران ناپذیری را فراهم نماید، بدیهی است که هر تصادف در صورتی که منجر به خسارت مادی شود هزینه سنگینی را به دولت و جامعه وارد می کند. در صورتی که منجر به فوت یا جرح شود نیز جبران روحی- روانی و مادی آن بیسار سنگین می باشد بدین لحاظ تحقیق در زمینه علت تصادفات بسیار با اهمیت می باشد.
علت تصادفات متعدد و گوناگون می باشد و عوامل زیادی را می توان در برخورد وسایل نقلیه دخیل دانست. از جمله غیراستاندارد بودن شرایط جادهای، کمبود علایم راهنمایی، عدم آشنایی رانندگان به شریاط جاده در اولین سفر در محورهای ناآشنا، نقص وسایل نقلیه، سرعت غیرمجاز عموماً در سال های اخیر که تحولی در سیستم ماشین های جدید بوجود آمده، همچنین از همه مهمتر عوامل اقلیمی را می توان نام برد.
‏بسیاری از تصادفات در سراسر جهان و همچنین در ایران دلایل اقلیمی داشته است. وجود مه که کوجب کاهش دید می شود چنانچه در چند سال گذشته هواپیمای وزیر راه در استان گیلان و چند تن از دولت مردان در استان مازندران به علت وجودمه غلیظ و کاهش دید خلبان سقوط کردند و سرنشینان آن از بین رفتند. یخبندان عامل دیگر اقلیمی که در مناطق مختلف خصوصاً کوهستانی عامل برخورد وسایل نقلیه بوده و می باشد. لغزندگی سطح جاده به خاطر ریزش باران مخصوصاً در استان گیلان که در بسیاری از ماه ها و روزهای سال از شرایط باردمدگی برخوردار است از دیگر عوامل تصادفات جاده ای می باشد. لغزندگی سطح جاده به خاطر ریزش باران مخصوصاً در استان گیلان که بسیاری از ماه ها و روزهای سال از شرایط بارندگی برخودار است از دیگر عوامل تصادفات جاده ای می باشد. بالا رفتن دما در فصل تابستان از نظر روحی و روانی موجب افزایش بی حوصلگی و عصبانیت رانندگان یا خواب آلودگی انها می شود نیز جزء عوامل اقلیمی مؤثر در تصادفات است. بنابراین به طور خلاصه می توان عوامل ایجاد تصادف را به دو دسته طبیعی و انسانی تقسیم کرد که عوامل انسانی چنانکه ذکر شد عوامل مدیریتی، فرهنگ رانندگی و شرایط اقتصادی- اجتماعی افراد (مالکیت خودروهای فرسوده یا نو) می باشند. از بین عوامل طبیعی، عوامل اقلیمی یعنی شرایط جوی در حین رانندگی از مهمترین عوامل بروز تصادفات جاده ای محسوب می شود.
ـ عوامل مؤثر بر تصادف
‏ براساس بررسی های انجام شده ‏می توان عوامل مهم تصادفات را به شرح زیر دسته بندی نمود :
‏1- راننده و عابرین: بی احتیاطی، خواب آلودگی، سبقت های غیرمجاز، عدم توجه عابر و نقص حواسهای پنجگانه عابر .
2- ‏وسیله نقلیه : که عمدتاً در صورت وجود نقص فنی مثل، ترکیدن لاستیک، اشکال در ترمز، کمبود یا نبود وسایل ایمنی، تندرو بودن (سواری)، کندرو بودن (ماشینهای سنگین) .