ADHD و پروتکل آموزشی

دانلود پایان نامه

Troia, G. A. & Graham, S. (2002). The effectiveness of a highly explicit, teacher-directed strategy instruction routine: changing the writing performance of students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 35, 290-305.
Troia, G. A., Graham, S., & Harris, K. R. (1999). Teaching students with learning disabilities to mindfully plan when writing. Exceptional Children, 65(2), 235-252.
Weinstein, C. E., & Hume, L. M. (2000). Study strategies for life long learning. Washington, Dc: American Psychological.
Weiss, G., & Hechtnian, L. T. (1993). Hyperactive children grown up: ADHD in children, adolescents, and adults (2nd edition). New York: Guilford Press.
Willcutt, E.G., Doyle, A.E., Nigg, J.T., Faraone, S.V., & Pennington, B.F. )2005(. Validity of the executive function theory of attention-deficit/hyperactivity disorder: a meta-analytic review. Biological Psychiatry 57, 1336–1346.
Zelazo, P. D., & Jacques, S. (1997). Children’s rule use: representation, reflection, and cognitive control. Annals of Child Development, 12, 119-176.
Zimerman, B. J. & Shunk, D. H. (2002). Self-regulated learning and achievement: the emergence of social cognitive perspective. Educational Psychology Review, 2, 173-201.
Zito, J. R., Adkins., M., Gavins. M., Harris, K. A., & Graham. S. (2007). Self-Regulation strategy development: relationship to the social-cognitive perspective and development of self-regulation. Reading and Writing Quarterly, 23, 77-95.
Ziviani, J., & Wallen, M. (2006). The development of graphomotor skills. In A. Henderson & C. Pehoski (Eds.), Hand function in the child: Foundations forremediation (2nd ed.). St. Louis Mosby-Year Book.
پیوست ها

پیوست 1- پروتکل آموزشی
جلسه اول
مواد لازم: نمودار عناصر برنامه ریزی
گام اول: مربی در مورد فرایند نوشتن با دانش آموزان بحث و گفتگو می کند و توضیح می دهد که نویسندگان ماهر قبل از نوشتن برنامه ریزی می کنند.
گام دوم: معرفی نمودار برنامه ریزی و توضیح اینکه هدف از ارائه آن یادآوری عناصر برنامه ریزی است.
گام سوم: توضیح هریک از عناصر برنامه ریزی با استفاده از نمودار. این نمودار باید پوشیده باشد، طوری که در هر مرحله یکی از عناصر ارائه شود.
ابتدا عنصر قضاوت معلق ارائه شده و توضیح داده می شود که قبل از نوشتن انشا، جنبه های مختلف موضوع باید در نظر گرفته شود. زیرا اگر زود تصمیم بگیریم ممکن است استدلال های هر دو جنبه را مورد بررسی قرار ندهیم.
مرحله بعد عنصر جهت گیری ارائه می شود. توضیح داده می شود که برای نوشتن انشای متقاعد کننده باید در این مورد که به کدام جنبه معتقدیم تصمیم بگیریم. این یک بخش مهمی از فرایند برنامه ریزی است که به موجب آن ایده هایی که قرار است در انشای خود مورد استفاده قرار دهیم را انتخاب می کنیم و توسط آنها خواننده را برای پذیرش آن دیدگاه متقاعد می کنیم. ایده های مربوط به هر جنبه از موضوع فهرست شوند و ایده های جنبه ای که بدان معتقد هستیم انتخاب شوند. سپس عنصر سازماندهی ارائه می شود. توضیح داده می شود که باید حداقل سه ایده درباره جنبه ای که انتخاب کرده ایم و یک ایده برای رد کردن جنبه ای با آن مخالفیم در برگه برنامه ریزی فهرست کنیم و آنها را به ترتیبی که به آنها معتقدیم سازماندهی کنیم.
در نهایت، عنصر پایانی یعنی برنامه ریزی بیشتر هنگام نوشتن ارائه می شود. توضیح داده می شود که برنامه ریزی یک راهنماست، اما می تواند تغییر کند. ممکن است در طول نوشتن ایده جدیدی به ذهنمان برسد. پس باید در حین نوشتن برنامه ریزی و بارش مغزی ادامه داشته باشد.
گام چهارم: تمرین عناصر برنامه ریزی توسط دانش آموز با کمک و هدایت مربی. در این مرحله دانش آموز عناصر برنامه ریزی را برای معلم توضیح داده و به حفظ این عناصر می پردازد.
در پایان این جلسه به دانش آموزان اطلاع داده می شود که در جلسه آینده یک امتحان شفاهی از عناصر برنامه ریزی خواهیم داشت.
جلسه دوم
مواد لازم: انشاهای نوشته شده دانش آموزان در پیش آزمون، نمودار عناصر انشا، یک نمونه انشا برای آشنایی دانش آموزان با عناصر انشا
گام اول: پرسش شفاهی و مرور درس گذشته
گام دوم: ارائه نمودار عناصر انشا و توضیح اینکه یک انشای متقاعد کننده باید چهار عنصر مقدمه، ایده های حمایت کننده، رد کردن جنبه مخالف با دلیل، و نتیجه گیری را داشته باشد.
گام سوم: ارائه یک نمونه انشا با همه عناصر آن به دانش آموزان و خواندن آن با صدای بلند توسط مربی. در این مرحله مربی نمونه انشا را با صدای بلند برای دانش آموزان می خواند و آنها نیز زیر لب انشا را می خوانند. در حین خواندن انشا، دانش آموزان عناصر انشا را شناسایی کرده و زیر آنها خط می کشند. پس از آن مربی عناصر انشا را برای آنها توضیح می دهد.