پایان نامه درمورد انتقال تکنولوژی

مطرح حول محور مالکیت فکری معمولا بر چهار نوع است 1. انتقال این حقوق 2. فراهم ساختن امکان استفاده با حفظ مالکیت(اعطا مجوز بهره برداری این حقوق) 3. فراهم ساختن امکان استفاده با حفظ مالکیت با این قید که قبلا مورد استفاده قرار گرفته و به موفقیت رسیده(قرارداد فرانشیز).
ماده 141 آیین نامه قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علایم تجاری مقرر داشته « مالک علامت می تواند اجازه بهره برداری از علامت ثبت شده خود را به هر شکل قانونی به دیگری اعطا نماید.» در اقتصاد مدرن که بر پایه رقابت پایه گذاری شده داشتن انحصاری که قانون از آن حمایت کرده بنگاه را در موقعیت رقابتی ویژه ای نسبت به سایر رقبا قرار می دهد و او را قادر می سازد کالا یا خدمات با کیفیت بهتر و به روزتر که مطلوب مصرف کننده است عرضه، تولید و توزیع کند و اگر این کالا یا خدمات با علامت یا نام تجاری عرضه شوند مصرف کننده بدون دشواری قادر خواهد بود کیفیت کالا را بررسی و تصمیم بر خرید را بر مبنای علامت اتخاذ کند به همین خاطر است که استفاده از علامت مشابه و گمراه کردن خریدار رقابت نامشروع محسوب می شود و قانون به حمایت از آن برخاسته است. از مواردی که انحصار قانونی برای بنگاه ایجاد می شود داشتن حق مالکیت صنعتی بر فناوری یا طرح یا علامتی که کالا یا خدمات با آن عرضه می شود. ممکن است موقعیت منحصر در صورت نداشتن حمایت قانونی، با سری و ناشناخته بودن فناوری برای عموم بوجود آید. دارنده مالکیت فکری برای افزایش منافع و توسعه تجارتی و پاسخگویی به تقاضای مصرف کنندگان مطابق حقوقی که قانون برای وی شناخته می تواند از حق خود برای اعطا مجوز بهره برداری از سیستم تجارت، دانش فنی، علامت تجاری، استفاده کرده و مجوز بهره برداری را به دیگران بدهد. از سوی دیگر اشخاص ثالث با ارزیابی توانایی مالی خویش و در نظر گرفتن میزان تقاضای کالا یا خدمات بنگاهی که از مالکیت فکری اعم از علامت یا اختراع یا موارد دیگر بهره مند است، ترغیب به کسب اجازه بهره برداری از دارنده این مالکیت فکری می شوند. قرارداد راجع به مجوز بهره برداری در مورد مالکیت های فکری ممکن است در قالب لیسانس یا در دل یک قرارداد فرانشیز باشد. علاوه بر اعطا مجوز بهره برداری، دارنده می تواند حقوق مادی خود را به دیگران واگذار کند که در این صورت رابطه مالکیت دارنده با موضوع مالکیت های فکری قطع و به مالکیت انتقال گیرنده در می آید و به انگیزه های مختلف صورت می گیرد که مجال بحث در مورد آنها خارج از موضوع این پژوهش است.
بند دوم : فرانشیز و انتقال تکنولوژی
الف) مفهوم تکنولوژی
استفاده از فناوری های نوین و ارائه محصولات جدید از اقداماتی است که مزیت بالایی را برای تولید کنندگان ایجاد می نماید. افرادی که پیش از دیگران به فناوری خاصی دست می یابند، می توانند با استفاده از آن با ارائه محصولات جدید سهم بزرگی از بازار را از آن خود کرده و به سادگی از رقبا پیشی گیرند. فناوری ممکن است شکل نوین داشته باشد و امکان اجرای برخی امور را میسر سازد که تا قبل از ارائه فناوری غیر ممکن بوده است. اغلب اینگونه نیست که یک فناورری به عنوان فناوری نو ظهورپا به عرصه گذارد بلکه شکل توسعه ای به خود گرفته و با تغییر روش ها، کیفیت و کمیت تولیدات را افزایش داده در هزینه ها کاهش ایجاد می کند از این رو فناوری به عنوان گرانترین کالا شناخته شده و فعالان عرصه های صنعتی و خدماتی برای افزایش کمی و کیفی تولیدات و ارائه خدمات بهتر و در نتیجه افزایش درآمد به دنبال به کار گیری فناوری های نوین هستند و میل مشتری به استفاده از خدمات و کالاهایی که کیفیت بالا و با فناوری روز ساخته شده محرک بنگاه ها برای دست یابی به تکنولوژی است. فناوری معادل واژه تکنولوژی است البته فناوری در هر حوزه ای تعریف متفاوتی خواهد داشت اما در تعریف عمومی و در لغت، فناوری به معنای تجهیزات و روش های علمی که در حیطه خاصی بکار میرود و در عرصه تولید و عرضه کالا و خدمات به مجموعه پویایی از دانش، مهارت و تجربه که برای تولید کالا، به کاربری فرایند، ارائه خدمات و فعالیت های تحقیق و توسعه به کارمی رود گفته می شود. بنابراین فناوری می تواند روش یا ابزار یا مهارت و روش بکارگیری دانش یا انجام کاری باشد از اینرو فناوری صرفا دانش نیست بلکه یک جنبه آن دانش است و جنبه پیش گفته آن در قالب دانش فنی است در واقع فناوری غیر از علم است چرا که علم به بررسی و تجزیه و تحلیل داده ها می پردازد در حالی که فناوری روابط علمی و تجربی را مورد استفاده قرار می دهد. سازمانهای مرتبط با تجارت بین الملل نیز تعاریفی در مورد فناوری ارائه کرده اند که به جنبه عملی و کاربردی بودن فناوری پرداخته اند کمیسیون تجارت و توسعه سازمان ملل یا آنکتاد، فناوری را معادل شیوه ها و دانسته ها و قابلیت های سازمان یافته، مهارت های تخصصی و دانش فنی که در فرآیند تولید و بهبود کیفی محصولات کاربرد دارند تعریف کرده و سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل یا یونیدو فناوری را نظامی متشکل از دانش فنی، مهارت ها، کارشناسی و سازمانی که به منظور تولید و تجاری سازی و به کارگیری محصولات و خدماتی که نیاز های اقتصادی و اجتماعی را برآورده می سازند بکار گرفته می شود، می داند.

مطلب مشابه :  مقاله رایگان درباره هنجارهای اجتماعی

دانلود پایان نامه

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

ب) انتقال تکنولوژی با فرانشیز

انتقال تکنولوژی خود نیز مفهوم جداگانه ای دارد که مجال بحث در مورد آن نیست اما بطور مختصر می توان گفت انتقال تکنولوژی یک پروسه و جریان است و صرفا به معنی واگذاری تکنولوژی از سوی صاحب آن نیست، بلکه یک بخش از این پروسه واگذاری تکنولوژی و در واقع پیش نیاز آن است چرا که ممکن است واگذاری صورت بگیرد اما تکنولوژی منتقل نشده نباشد به عبارت دیگر انتقال گیرنده نتوانسته باشد آن را جذب کند پس وقتی صحبت از انتقال تکنولوژی می شود به این معنی است که انتقال گیرنده قادر به شناخت اجزای تکنولوژی و نقش آنها در کل(شکل دادن تکنولوژی) شود به نحوی که برای بهره مندی از آن مجبور به استفاده از عین تکنولوژی نیست و توان طراحی و بهبود را داشته باشد به عبارت دیگر تکنولوژی را بومی کرده باشد.

انتقال تکنولوژی می تواند در سطح بنگاه ها صورت پذیرد یا در سطح کشورها و یا از یک صنعت به صنعت دیگر، انتقال تکنولوژی از یک کشور به یک کشور در قرن اخیر از دغدغه های کشورها بوده که علی رغم تصویب کنوانسیون های بین المللی کشورهای پیشرفته در عمل تمایلی به انتقال فناوری ندارند. اغلب این فناوری ها در دست بنگاه های محدودی بوده و سایر بنگاه ها معمولا میل به انعقاد قراردادی با صاحبان فناوری دارند تا از این رهگذر به فناوری دست یابند یا اجازه استفاده از فناوری را بیابند و موقعیت خود را در بازار بهبود بخشند.
روش های انتقال تکنولوژی به روش های تجاری و روش های غیر تجاری تقسیم می شوند. روشهای
غیر تجاری عمدتاً از قرار گرفتن شخص در معرض اطلاعات ناشی میشود. روش غیر تجاری را می توان به دو دسته رسمی و غیر رسمی تفکیک کرد مثلا مهندسی معکوس یکی از طرق غیر رسمی است و اعزام دانشجو یا پرسنل برای تحصیل در مراکزی که در زمینه فناوری پیشتاز هستند، آموزش فنی کارکنان در صنایع کشورهای پیشرفته، ایجاد محافل و انجمن های علمی و فنی از طرق رسمی هستند. روش غیر تجاری اغلب برای انتقال تکنولوژی در سطح کشورهاست. روش تجاری از طریق انعقاد قرارداد صورت می گیرد که عمدتا به قرارداد های حقوقی و تجاری تقسیم میشوند قراردادهای حقوقی قراردادهایی هستند که موضوع آنها انتقال فناوری است و استفاده تجاری از فناوری در اولویت بعدی است در مقابل قرارداد های تجاری تجارت در اولویت قرار دارد و انتقال فناوری ممکن است ضمن موضوعات تجاری مطرح شود قرارداد فرانشیز در این دسته بندی قرار می گیرد. روش تجاری هم در سطح بنگاه ها و هم در سطح کشورها کاربرد دارد.
در یک تقسیم بندی می توان تکنولوژی را به دست بالادستی یا دست پائین دستی تقسیم کرد تکنولوژی دست بالا مانند تکنولوژی استفاده از انرژی اتمی ،ساخت هواپیماها و یا ساخت کشتی های غول پیکر یا دستگاههای پیشرفته حفاری و تکنولوژی دست پائین همانند تکنولوژی ساخت خودرو و صنایع الکترونیک. موضوع فرانشیز هم تکنولوژی دست بالا نخواهد بود و اغلب در سطح بنگاه های خصوصی انجام می پذیرد و البته وقتی صحبت از انتقال تکنولوژی در فرانشیز به میان می آید بیشتر به نوع صنعتی(فرانشیز صنعتی) آن نظر خواهد بود، چرا که اعطای امتیاز ساخت و تولید با اعطای تکنولوژی همراه خواهد بود مثلا اتومبیل سازی یا صنایع الکترونیک. قسمت ب و ح بند 1 ماده 1 آیین نامه شماره 2004/772 آوریل 2004 کمیسیون اروپا در بیان مفهوم فناوری، مصادیق آن را برشمرده که از آن جمله: «اختراع، اظهارنامه اختراع، مدل های مفید، طرح های صنعتی، حقوق ناشی از گونه های جدید گیاهی، طرح های ساخت مدارهای یکپارچه، حقوق حمایت تکمیلی از محصولات دارویی و سایر محصولاتی که تحت حمایت تکمیلی واقع می شوند، حق نسخه برداری نرم افزارهای رایانه ای و دانش فنی در مفهوم فناوری جای می گیرند» لذا ممکن است فناوری در قالب مالکیت صنعتی ثبت و حمایت شود یا بصورت دانش فنی و تجربی یا اسرار تجاری بصورت سری نزد دارنده باشد که در فرانشیز معمولا استفاده از علایم و نام های تجاری با دانش فنی و اطلاعات و مساعدت همراه و مرتبط می شود که از مصادیق فناوری هستند و فرانشیز را به انتقال تکنولوژی مرتبط می کند. اگر لغت تکنولوژی هرگونه دانش عملی و فنون اجرا را شامل شود فرانشیز بدون اعطای تکنولوژی، فرانشیز نخواهد بود.
گفتار دوم : فرانشیز و حقوق رقابت
قراردادهای مجوز بهره برداری از حقوق مالکیت فکری علاوه بر تطابق با شرایط عمومی حاکم بر قراردادها باید از موازین حقوق رقابت نیز تبعیت کنند. حقوق رقابت مجموعه ای از مقررات است که هدف آن افزایش رفاه مصرف کنندگان از طریق افزایش کارایی اقتصادی در تجارت و صنعت است و با ابزارهای قانونی از ایجاد انحصارات و رقابت های نامشروع که منافع بنگاهها را تامین می کند مبارزه می کند.
رقابت کامل نوعی از رقابت تجارتی بوده و به معنای شکلی از بازار است که هیچ کدام از عوامل اقتصادی مسلط بر بازار نبوده و تعیین قیمت به وسیله تاثیر متقابل فروشندگان فراوان است که آزادانه با یکدیگر رقابت می کنند در این حالت بنگاه ها قیمت پذیر هستند در رقابت کامل بهترین محصولات با با کمترین قیمت ها در اختیار مشتریان قرار می گیردوجود چنین بازاری آرمانی است و در عمل وجود ندارددر مقابل رقابت ناقص وجود دارد. در حالت رقابت ناقص بنگاهها بر روی قیمت محصول تا حدی کنترل دارند افراطی ترین آن انحصار است که تنها تولید کننده یا عرضه کننده کالا یا خدمات استو متضمن بالاترین سود است ورود به این بازار امکان ندارد.
یکی از عواملی که باعث شکل گیری انحصار می شود عامل قانونی است بدین معنی که گاهی امتیاز های قانونی نصیب بعضی از بنگاه ها می شود که از قدرت انحصاری برخوردار می شوند. یکی از این حقوق مالکیت فکری است تامین منافع دارنده فناوری و تشویق بنگاه ها به سرمایه گذاری در تولید فناوری و اشاعه آن مستلزم تجویز بعضی محدودیت هاست بدین منظور قانونگذار چنین انحصاری را به دارنده اعطا می کند پس در بدو امر چنین به نظر می رسد که حقوق رقابت که هدفش کنترل قدرت تجارتی بنگاهها و انحصارات در جهت منافع عموم و افزایش کارایی اقتصادی و رفاه مصرف کننده است با حقوق مالکیت فکری که حمایت از صاحب اثر در مقابل دیگران از طریق اعطای حقوق انحصاری است تضاد وجود داشته باشد. اما هدف حقوق رقابت نفی کامل انحصار نیست و در برخی موارد کنترل انحصار است تا منحصر سو استفاده نکند. ماده 1 مقررات تسهیل کننده رقابت و ضوابط مربوط به کنترل و جلوگیری از شکل گیری انحصارات در بیان هدف مقرر می دارد: هدف این قانون حذف یا کنترل انحصار در فعالیت های تجاری است در واقع اعطای حق انحصاری برای دارنده حق مالکیت فکری از سوی قانونگذار به معنای خروج از شمول مقررات حقوق رقابت نیست.
کالاها و خدمات بنگاهها بوسیله نام یا علامت که نوعی از مالکیت فکری است معرفی می شود و در