صرافی غیر متمرکز Curve Finance چیست

صرافی های ارز دیجیتال در این سال ها افزایش چشمگیری داشته اند. یکی از این صرافی ها «Curve Finance» نام دارد که یک صرافی غیرمتمرکز است. این صرافی غیر متمرکز بر روی بلاک چین اتریوم ساخته شده که هدف اصلی آن انجام معاملات با استیبل کوین هایی مانند «USDT»،«USDC»، و «DAI»است.

برای آشنایی جامع با صرافی غیر متمرکز Curve Finance، پیشنهاد می کنم مقاله «Curve Finance» چیست؟ را مطالعه کنید.

در این مقاله توضیحات جامع و کاملی درباره این صرافی غیرمترمکز ارائه شده است.

نحوه کار Curve Finance چگونه است؟

قیمت توکن در استخر نقدینگی بر اساس الگوریتم AMM به جای Order Book محاسبه می‌شود. بنابراین، هنگام معاملۀ توکن‌ها، انجام نشدن معاملات بطور قابل توجّهی توسّط AMM بدون هیچ شخص ثالثی به حداقل می‌رسد.

بطور خلاصه،ارائه‌دهندگان نقدینگی مانند(Uniswap) توکن‌های خود را در(Curve Liquidity Pools) می‌گذارند و معامله‌گران، معاملات مبادلۀ توکن را برای تعیین قیمت توکن‌ها انجام می‌دهند. علاوه بر این، عامل کلیدی استفاده از قرارداد هوشمند برای ایجاد تعادل AMM در قیمت توکن در یک محدودۀ پایدار است.

علاوه بر این،(Curve) به همراه(Compound) یک استخر وام‌دهی ایجاد کرده‌اند که در آن وام‌دهندگان ارز خود را برای کسب سود از وام و همچنین کارمزدهای معاملاتی استیک می‌کنند. با این حال، هر چه سود بیشتر باشد، وام‌دهندگان ریسک بیشتری دارند.

توکن CRV چیست؟

توکن CRV که در آگوست 2020 ساخته شد، توکن ابزاری و حاکمیتی (ERC-20) CurveDAO است. کاربران دارای CRV حق رأی در پروتکل را بر اساس مقدار توکن استیک شده دارند. هنگام ارائۀ توکن‌ها در استخرهای نقدینگی، ارائه‌دهندگان نقدینگی می‌توانند توکن‌های CRV را با کاهش نرخ توزیعشان به صورت سالانه به دست آورند.

موارد استفادۀ توکن CRV

همانطور که گفته شد، توکن Curve DAO (CRV) یک توکن ابزاری و حاکمیتی است که ارائه‌دهندگان نقدینگی را در پلتفرم Curve تشویق می‌کند. در حال حاضر، CRV عمدتاً به چهار روش اصلی استفاده می‌شود: تأمین نقدینگی، رأی گیری، سهامداری و بوستینگ.

جدای از تأمین نقدینگی، شرط سه مورد دیگر این است که کاربران باید از توکن‌های veCRV که با قفل کردن(استیک کردن) CRV در پلتفرم Curve به دست می‌آیند، استفاده کنند. به زبان ساده، Vote-scrowed CRV (veCRV) ارزی است که هنگام قفل کردن CRV دریافت می‌کنید. و هر چه بیشتر CRV را قفل کنید، veCRV بیشتری دریافت می‌کنید.

ارائۀ نقدینگی: توکن‌های CRV اکنون در (DEX) های اصلی مانند (Uniswap)، (Sushiswap) و غیره در دسترس هستند.

استیک کردن: کاربران می‌توانند با استیک کردن(قفل کردن) توکن‌های CRV خود، کارمزد معاملات را دریافت کنند. این بدان معناست که 50٪ کارمزد معاملات بین دارندگان veCRV توزیع می‌شود.

بوستینگ(تقویت): بوستینگ ویژگی اصلی Curve Finance است که در آن هنگام ارائۀ نقدینگی و استیک کردن، پاداش‌های CRV را می‌توان تا ۲.۵ برابر افزایش داد.

مقاله دیگر :   لیزر فوتونا

رأی گیری: دارندگان veCRV می‌توانند در رأی گیری در مورد چندین پیشنهاد و همچنین تغییرات در قسمت‌های هر استخر شرکت کنند.

نقشۀ راه و هدف‌ها

در حال حاضر، Curve Finance در توسعۀ یک AMM DEX کاملاً کاربردی که خدمات مالی مختلفی را برای علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال ارائه می‌کند، پیشرفت زیادی داشته است.

(Metapool Factory) محصول بعدی Curve Finance است که افراد را قادر می‌سازد چندین استخر را بدون مجوّز ایجاد کنند.

آیا Curve (CRV) سرمایه‌گذاری خوبی است؟

این ارز در سال 2021 که بازار رکوردهای خود از جمله رکود تاریخی بیت کوین شکسته شده بود، از رشد باورنکردنی برخوردار بود. اما در زمانی که بازار نزولی شد نیز اصلاح بسیار بزرگی داشت. توصیه می شود قبل از سرمایه گذاری در این ارز دیجیتال به نکات زیر توجه کنید.

توجه داشته باشید که راهبران فردا هیچگونه پیشنهادی برای خرید و یا فروش این ارز ارائه نمی دهد.

– برای معامله با استیبل کوین‌ها، Curve Finance با میلیاردها دلار در استخرهای تقدینگی‌اش بهترین گزینه در حال حاضر است. این نکتۀ جذّابی است که Curve Fiance قادر به مدیریت مقدار عظیمی سرمایه است.

– کارمزد معاملات: مانند بسیاری از DEX های دیگر، ارائه‌دهندگان نقدینگی هنگام واریز توکن‌های خود در استخرهای نقدینگی پاداش دریافت می‌کنند.

-استخرهای تقویت شده(بوستینگ): ویژگی Curve Finance برای به دست آوردن نقدینگی بیشتر به منظور افزایش بازدهی استخر های نقدینگی‌اش است.

– پروژۀ Curve با وجود اینکه سه بار توسّط (Trail of Bits) بازرسی شده است، به خصوص هنگام اجرای Smart Contacts کاملاً ایمن نیست.

– Curve Finance مخالفان قوی و رقابتی زیادی دارد، به خصوص (Uniswap V3) از نظر فنّاوری.

Curve Finance اکنون در اتریوم، Polygon و Fantom در دسترس است. خبرهایی رسیده است که ظاهراً بر بستر پولکادات هم ایجاد شده. تصوّر کنید اگر Curve Finance بتواند بر روی چهار پلتفرم بزرگ بلاک‌چین در دسترس باشد، ایا قدرت بیشتری کسب می‌کند؟

در حال حاضر، Curve Finance یک پروژۀ بزرگ است و جایگاه عمیقی در فضای DeFi دارد. همیشه فضای بیشتری برای Curve Finance برای گسترش وجود دارد؛ زیرا ما تازه در ابتدای ورود به DeFi هستیم.