۱۰ عملکرد نادرست ذهنی که سبب افزایش وزن و چاق شدن تان می شوند

شاید این تصور عادی وجود داشته باشه که با گرفتن رژیمای پر طاقت و سمج غذایی و ورزشای سنگین به وزن ایده آل دست پیدا می کنین اما بهتره بدونین که در روند کاهش وزن، چگونگی تفکر و کارکرد مغز هم تاثیر زیادی رو داره.
چیزی که احساس می کنین مستقیما بر چگونگی و اندازه غذا خوردن تاثیر گذاشته و به افزایش یا کاهش وزن تون می رسه.

گاه شاید لازم باشه به جای مراجعه به چندین و چند متخصص تغذیه، صرف هزینه های زیاد و دشواریای فراوون واسه رعایت همه راهکارهای پیشنهاد شده کمی با ذهن خود آشتی کرده و به مغزمون اجازه تنفس و کارکرد درست رو بدیم. در ادامه شما رو با ۱۰ مورد آشنا می کنیم که تاثیر چگونگی تفکرمون بر وضعیت تغذیه و در نتیجه زیاد شدن وزن رو به ما یاد آور می شن.

این موارد رو با هم تقدیم حضوتون می کنیم:

به قوانین منفی در راه لاغری اجازه ورود می دید

یکی از متخصان خوب تغذیه به نام دکتر «کالای مک مردی»، در مورد عادات بد غذایی افراد قوانینی رو بر می شمارد و میگه: “صنعت رژیم درمانی در کل، به شکلی تنظیم شده که افراد در مورد خود و بدن شون، احساس بدی داشته باشن و این اندیشه رو به وجود می آورد که باید تموم وقت، انرژی و پول خود رو صرف برنامه ریزیایی در این مورد کرده و در آخر هم موفق به رسیدن به خاطر خود نباشن.”

ایشون ادامه میده: “زمانیکه افراد در رسیدن به هدف خود شکست خورده می مانند، این روند رو به نادرست بودن چگونگی اون گرفتن اون رژیم نسبت نداده، بلکه برعکس احساس بدی نسبت به خود پیدا می کنن و این سیکل خراب دائم ادامه پیدا می کنه.
همین امر دلیل می شه که هیچ وقت از وضعیت اندام خود رضایت کافی رو نداشته باشن.”

اضطراب نیازای شما رو زیاد می کنه

شاید واسه تون پیش اومده که با یکی از افراد نزدیک که علاقه زیادی هم به اون دارین تلفنی صحبت کرده و پس از برانگیخته شدن احساسات تون، روند خوردن هم در شما عوض شه.
دکتر «مک مردی»، در این باره میگه: “اضطراب صد در صد در وضعیت تغذیه اثر میذاره و در افراد جورواجور به راه های مختلفی خودشو نشون می ده. بعضی در اینجور زمانایی حساب کوچیک ترین مقدار غذایی رو که می خورن رو نگه می دارن و یه سریای دیگه هم شروع به پرخوری می کنن.”

افسردگی هم تغییراتی رو در اشتها به وجود می آورد

الگوهای مختلفی واسه تغییر اشتها هست که شک نداشته باشین افسردگی می تونه یکی از اونا به حساب آید. بررسیا و تحقیقات انجام شده بر رابطه بین افسردگی و چاقی که در نشریه Archives of General Psychiatry به منتشر کردن رسید، نشون میده که مشکلات خلقی به زیاد شدن وزن منجر می شه.

«کیت ایوب» استادیار دانشگاه پزشکی «آلبرت انشتین» هم بر این نظر صحه گذاشته و پرخوری و بی اشتهایی شدید رو از دلایل افسردگی می دونه. ایشون میگه: “بهتره واقعا بدونین که چه اتفاقی در حال وقوعه. با این کار مانع از اثرات منفی افسردگی بر سلامت جسمی خود میشین.”

استرس اهداف کاهش وزن شما رو با مشکل همراه می کنه

اینکه دائم بخواین اندازه کالری که دریافت می کنین رو محاسبه کنین، واسه رفتن به باشگاه و سوزوندن کالری، برنامه ریزی کنین و بعضی وقتا هم گرسنگی رو تحمل کنین، در شما ایجاد استرس بیشتری می کنه و کارکرد مغزتون رو با مشکل مواجه می کنه.

«مک مردی» در این باره میگه:

“زمانیکه افراد بیشتر از اندازه در مورد اندام خود نگران هستن، روشای غذا خوردن شون رو محدود می کنن و بدن واسه باقی موندن مجبور به هماهنگ ساختن خود با این شرایطه و نمی دونه که فرد عامدانه اینجور روشی رو پیش گرفته و فقط می فهمه که اندازه انرژی دریافتی کافی نیس.

پس بدن اندازه سوخت و ساز طبیعی رو کم می کنه.

همین امر دلیل می شه که فرد واسه بازیابی انرژی بیشتر، اندازه بیشتری کالری دریافت کنه که خود به پرخوری و زیاد شدن وزن و چاقی میرسه.”

مغز به رژیم نگهداری از چربی روی می آورد

مطمئنا مغز از رژیم گرفتن خوشش نمیاد.
تحقیق اخیری که روی موشا انجام شد و نتیجه اون در مجله eLife به منتشر کردن رسید، نشون میده، زمانیکه بدن با کمبود مواد غذایی روبرو می شه، سلولای اصلی مغز، فعالانه از سوزوندن چربی جلوگیری به عمل میارن. این فرضیه هست که گذشتگان ما واسه باقی موندن موقع قحطی از این روش استفاده می کردن اما حالا گرفتن رژیمای غذایی که با گرسنگی فراوون همراه س، به نگهداری چربیا میرسه.

مقاله دیگر :   ۱۰ اشتباه واضح در فیلم های مشهور هالیوودی که نمی توان آن ها را نادیده گرفت

دکتر «کلمنس بلوئت» از مرکز آزمایشگاهی و تحقیقات متابولیک دانشگاه کمبریج انگلستان میگه: “تحقیقات ما نشون میدن که گروهی از نورونای مغز میان انرژی و اشتها هماهنگیایی رو به وجود میارن و با در نظر گرفتن در دسترس بودن چیزی که در محیط هست خاموش و روشن می شن.
اگه ماده غذایی در دسترس باشه، ما رو مجبور به خوردن می کنن و اگه غذا کافی نباشه، بدن در وضعیت ذخیره قرار میگیره و از سوزوندن چربی جلوگیری به عمل می آورد.”

در مورد خوراکیا قضاوت می کنین

زمانیکه به یه چیزبرگر فکر می کنین، مفهومی که تو ذهن تون ایجاد میشه مثبته یا منفی؟ در مورد یه ظرف سالاد چیجوری؟ زمانیکه سن مون بالا تر میره اشتباهی روی بعضی از مواد غذایی برچسبایی می زنیم.  دکتر «مک مردی» در این باره میگه: “برچسبای خوب و بد رو از روی خوراکیا وردارین . این کار کمک بزرگی به شما می کنه.
غذاها مفاهیم مشکی و سفیدی ندارن. پس بر خلاف امور اخلاقی نمی تونن بر شما محاصره ای داشته باشن.”

مانع از لذت بردن خودتون میشین

بهتره از چیزی که می خورید لذت هم ببرین. «مک مردی» در این باره میگه، به جای اینکه چیزی رو که واجبه بخورین بخورین، تجربه های جدیدی رو به دست بیارین. در واقع اون عقیده داره که چیزی رو که واقعا دوست دارین بخورین و گزینه های جدیدی رو هم امتحان کنین و از وعده های غذایی که احساس شادی بیشتری به شما میدن، لذت ببرین.

از چرایی خوردن  سوال نمی کنین

زمانیکه یه عدد کلوچه یا بیسکویت رو در داخل دهن خود می ذارین، نمی پرسید که واسه چه این کار رو انجام می دید.   واقعا به خوردن اون علاقه دارین یا اینکه هوس خوردن چیزی رو بدون احساس گرسنگی کردین. «مک کردی» عقیده داره که بد نیس بعضی وقتا از روی احساسات چیزی بخورین. مثلا یه تیکه از کیک تولد رو میل می کنین اما باید قادر به تشخیص این موضوع هم باشین که اون ماده خوراکی واسه تون خوب و لازمه و واقعا به خوردن اون در اون لحظه احتیاج دارین یا خیر.

قدرشناس نیستین

قدرشناسی می تونه به راه های مختلفی به وضعیت سلامت تون کمک کنه.
دکتر «آنیدا پیرسون» از متخصصین تغذیه در این باره میگه، زمانیکه که پرخوری و احساس عذاب وجدان می کنین، خیلی قادر به شکرگزاری کردن نیستین. اما تو یه همچین موقعیتی بهتره به خودتون بگید که چقدر جالبه که مغز و بدن تون واسه زنده نگه داشتن شما تلاش می کنه.
وقتی چیزی می خورید، بدن شما به صورت بیولوژیکی انرژی و کالری بدست اومده از اونو مصرف می کنه.

بهتره به جای جنگیدن با این روند، به بدن مون توجه بیشتری کرده و بر اشتهای خود هم بیشتر کار کنیم.
ایشون عقیده داره که با اندام و وزن خود کنار بیاییم و راه سلامت و ثبات رو در پیش بگیریم چون که بیشتر آدمایی که از وضع جسمی خود رضایت بیشتری دارن، در وضعیت سلامت عمومی بهتری هم قرار دارن.

غرور به شما اجازه نمی ده از بقیه کمک بگیرین

اگه خودتون قادر به انتخاب بهترین راه حل واسه تغذیه نیستین، از اینکه از بقیه یا متخصصین کمک بگیرین، ترس نداشته باشین. دکتر «مک مردی» در این باره میگه: “تفکرات اشتباه و نادرست در مورد تغذیه رو کنار گذاشته و بدون ترس و با اختصاص زمان روند اصولی رو دنبال کنین. در قدمای اول از یه متخصص تغذیه کمک بگیرین و یه راه و روش غیر از رژیم غذایی رو هم واسه کمک کردن به خود در پیش بگیرین.”