نخستین عامل مرگ و میر در آمریکا تغییر یافت

براساس تحقیقات گذشته، نصف مرگایی که در آمریکا اتفاق میفته بر خلاف گذشته که بر اثر بیماریای قلبی رخ می دادن، حالا بر اثر سرطان هستن.

در سال ۲۰۰۴ میلادی، سرطان در ۲۲ ایالت آمریکا عامل اصلی مرگ و میر بود. این ایالتا بیشتر از ایالتای غرب و شمال شرقی آمریکا بودن. این در حالیه که در سال ۲۰۰۰ میلادی فقط در دو ایالت، سرطان باعث مرگ و میر می شد.

در سال ۲۰۱۴ و در ۲۸ ایالت باقی مونده، مریضی مربوط به قلب و عروق، در راس عوامل مرگ و میر قرار داشتن. و در کل جمعیت آمریکا و براساس آمار مرکز مریضی و پیشگیری آمریکا (Centers for Disease Control and Prevention (CD، هنوزم مرگ و میر بر اثر بیماریای قلبی از مرگ و میرهایی که بر اثر سرطان اتفاق میفته بیشتره. (۶۱۴٫۳۴۸ نفر، در سال ۲۰۱۴ براثر مریضی قلبی جون خود رو از دست دادن و در همین سال ۵۹۱٫۶۹۹ نفر از سرطان جون دادن.)

با تموم اینا در چند دهه گذشته، در آمریکا، آمار مرگ و میر براثر سرطان از مرگ و میر بر اثر بیماریای قلبی پیشی گرفته. این بدون دلیله که مرگ و میر به دلیل دچار شدن به امراض قلبی کاهش و در مقابل سرطان گسترش بیشتری رو در کل جمعیت داشته.

مثلا، در سال ۱۹۸۵ میلادی، بیشتر از ۷۷۰٫۰۰۰ نفر بر اثر مریضی قلبی جون می سپردند در حالی که این عدد واسه آدمایی که بر اثر سرطان جون شون رو از دست می دادن در حدود ۴۵۰٫۰۰۰ نفر بود. اما در سال ۲۰۱۱، فاصله این دو رقم با هم کم شد.
و به ترتیب به ۵۹۶٫۵۷۷ و ۵۷۶٫۶۹۱ تغییر یافت. (جزئیات مربوط به ۱۰ عامل کشنده رو می تونین در این نشانی پی گیری کنین)

دکتر لکسمی مهتا (Laxmi Mehta)، رئیس بخش سلامت بیماریای قلبی زنان در دانشکاه ایالتی اُوهیو (Women’s Cardiovascular Health Program at The Ohio State University) میگه: “گزارش جدیدی نشون میده که آدما به خطر فاکتورهایی که دلیل مریضی قلبی می شن بیشتر از قبل خبردار شدن و آموزشا در این مورد بسیار موثر بودن.” (مرکز پزشکی وکستر University Wexner Medical Center، جزئیات گزارش مربوط به این مطالعه رو جفت و جور کرده که می تونین در این سایت اونو بخونین.)

مقاله دیگر :   آموزش چندین نوع غذای مخصوص گیاهخواران [قسمت چهارم و پایانی]

هم اینکه دکتر مهتا میگه، این آموزشا تونسته خطر فاکتورهایی مانند کشیدن سیگار که دچار شدن به بیماریای قلبی رو زیاد می کنن، رو کنترل و کم کنه و هم دلیل شده که مردم درک بهتری از نشونه های مربوط به بیماریای قلب و عروق داشته باشن. همه این عوامل می تونن، در پیشگیری و درمان سریع اینجور بیماریایی به درد بخور باشن. هم اینکه پزشکان به کار گیری روشای جدید درمان و پیشرفتای خوبی که در این مورد انجام شده، عامل موثری در کاهش آمار مرگ و میر حاصل از مریضی قلبی و عروقی و حملات قلبی گشته ان.

خانوم مهتا ادامه میده که بر خلاف بیماریای قلبی و عروقی، شکلای جور واجور سرطان، حتی در مراحل اولیه درمان با پیچیدگیایی روبرو هستن. و با اینکه خیلی از خطر فاکتورهای این دو مریضی مشترک هستن، ژنای فرد در جلو رفتن سرطان نقش مهمی داره.
تا اونجا که در مقایسه با بیماریای قلبی می تونه رونند درمان رو با مشکلاتی مواجه کنه.

اما با در نظر گرفتن چیزی که گفته شد، مردم هنوزم از روند درمان بیماریای قلبی شون، رضایت کامل رو ندارن و با اینکه، آمار مرگ و میر بر اثر سرطان به مراتب از بیماریای قلبی بیشتر بوده اما در اول سال ۲۰۱۰ به این صورت نبوده. دلیل این اون هستش که در فواصل سالای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ بازم این مریضی قلبی بود که در راس همه عوامل مرگ و میر قرار داشت.

مهتا اشاره میکنه که چاقی و نبود جنب و جوش در کودکان در حال زیاد شدنه که این موضوع خود باعث بروز بیماریای قلبی و عروقی در سالای آینده می شه.

ایشون ادامه میده از مردم می خوایم که بیماریای قلبی رو حتی با وجود کاهش اون نسبت به سرطان جدی بگیرن چون که وگرنه در سالای آینده دوباره با گسترش یهویی این بیماریا روبرو شدن میشیم.