۲۲ سلاح عجیب و غریبی که انسان ها برای میدان نبرد ساخته اند [قسمت اول]

به هر چیزی که نگاه کنین، انسانی در برهه ای از تاریخ تلاش کرده اونو به یه اسلحه تبدیل کنه.
آدما در طول تاریخ به عنوان باهوش ترین حیوان روی زمین تلاش داشتن از هر وسیله ای به عنوان یه اسلحه واسه کشتن آدما یا گونه های جانوری دیگه استفاده کنه.
با این هدف ما همیشه راه هایی گاه بسیار هوشمندانه و گاه احمقانه و عجیب و غریب رو واسه رسیدن به این هدف در پیش گرفتیم. از خفاش گرفته تا دلفین و از رعد و برق گرفته تا لیزر، در ادامه این مطلب می خوایم شما رو با بعضی از عجیب و غریب ترین سلاحایی که آدم اونا رو مورد استفاده قرار داده آشنا کنیم.

۱- سگ رباتیک

در حالی که سگا معمولاً در جنگا واسه وظایفی مانند بو کشیدن و پیدا کردن بمب به کار می رن، کارشناسان نظامی تلاش کردن از این حیوان دوست داشتنی به عنوان منبع الهامی واسه ساخت رباتا استفاده کنن. با «سگ بزرگ» (Big Dog) آشنا شید: یه ربات مثل سگ که به وسیله شرکت بوستون داینامیکس ساخته شده.
این ربات بزرگ واسه اجرای عملیات در زمینای ناهموار و خشن ساخته شده و می تونه بارهای سنگینی رو در این مناطق با خود حمل کنه و حالا در کوهستانای افغانستان مورد آزمایش قرار گرفته.

این روبات خیلی آروم راه رفته و سرعت چندانی نداره اما هدف این غول ۱۰۹ کیلوگرمی سریع بودن یا آروم بودن نیس.
این روبات می تونه تا ۴۵ کیلوگرم بار رو حمل کرده تا دیگه لازم نباشه سربازان بارهایشان رو روی دوش خود حمل کنن. با این وجود ارتش آمریکا در سال ۲۰۱۵ این پروژه رو کنار گذاشت چون سرو صدای مثل دسته زنبور و اندام بزرگ اون بدون هیچ سختی ای محل حضور سربازان رو لو می داد.

۲- تفنگ کور کننده

این تفنگ شما رو نخواد کشت و فقط با اشعه لیزر خود شخص رو کور می کنه.
تفنگ PHASR برابر نظامی همون لیزرهای کوچکیه که به سمت چشم افراد نشونه میره و شخص رو به مدت معینی کور می سازه. این اسلحه واسه کور کردن موقتی تبهکاران و یا کسایی که باید دستگیر شن به کار میره و فقط به مدت کوتاهی که واسه دستگیری لازمه بینایی این افراد رو نابود می کنه.
با این وجود اسلحه PHASR تنها یه مشکل داره و اونم این که سازمان ملل در سال ۱۹۹۵ براساس کنوانسیون ژنو، به کار گیری سلاحای کور کننده رو ممنوع کرده.

۳- کانال پلاسمای لیزری

کارشناسان نظامی حتی رعد و برق رو هم به عنوان یه اسلحه استفاده کردن. مهندسان نظامی مرکز پیکاتینی آرسنال در نیوجرسی راهی واسه کنترل قدرت رعد و برق پیدا کردن و تونسته ان سلاحی طراحی کنن که واسه نابودی هدف اشعه هایی مانند رعد و برق پرتاب می کنه.
این کانال پلاسمایی که با به کار گیری قدرت لیزر عمل می کنه اهدافی رو دنبال می کنه که بهتر از هوا یا زمین رسانای جریان الکتریسیته هستن. نور لیزر با قدرت و انرژی فراوون، رعد و برق رو در راهی مستقیم و باریک نگه می داره تا بتونه به طور دقیق به هدف اصابت کنه.

۴- پرتاب کننده انرژی پالسی

پرتاب کننده انرژی پالسی یکی دیگه از سلاحای غیرکشندهه که در ارتش آمریکا در حال بررسیه. هدف از ساخت این اسلحه، پرتاب لیزر به سمت افراده که یه بسته پلاسمایی کوچیک انفجاری رو در هوای دور و بر اونا بسازه. اینجور پلاسمایی در تئوری می تونه موجی بسازه که افراد مورد نظر رو واسه یه مدت از فعالیت انداخته و احساسی دردناک رو در بدن اونا بوجود میاره.

۵- موشکای کبوتری

خفاشا تنها حیواناتی نبودن که در جنگا به عنوان اسلحه استفاده کرده شدن. پروژه ای دیگه به نام «پروژه کبوتر» تلاشی بود واسه ساخت بمبایی که به وسیله کبوترها هدایت می شدن. این پرندگان طوری آموزش دیده بودن که وقتی عکسی از یه هدف به اونا نشون داده می شد موقعیت اونو پیدا کرده و به اون نوک بزنن. این تحقیقات در سال ۱۹۴۴ کنار گذاشته شد اما ۴ سال بعد دوباره با نام «پروژه اورکون» برگشت. در آخر سیستمای هدایت موشکی الکتریکی بوجود اومده و جای این تکنولوژی قدیمی رو گرفت.

۶- بمبای خفاشی

در دوران جنگ جهانی دوم، نیروهای دریایی آمریکا یه ایده جاه طلبانه و عجیب و غریب داشتن. اونا خفاش رو طوری آموزش داده بودن که نقش بمب افکنای کامیکازی رو بازی کنن و اینجوری دیگه احتیاجی به دادن تلفات واسه عملیات مرگبار نبود. یه دندانپزشک اهل پنسیلوانیا واسه اولین بار این ایده رو پیشنهاد کرد که از غارهای پر از خفاش کوهستانای نیومکزیکو الهام گرفته شده بود. براساس این ایده، مقداری مواد منفجره به بدن خفاشا بسته شده و به اونا آموزش داده می شد که با به کار گیری راه صوتی خود واسه پیدا کردن اهداف به سمت هدفای تعیین شده رفته و اونا رو نابود کنن. در حالی که از هزاران خفاش واسه این پروژه استفاده می شد اما در آخر با تولید بمب هسته ای و مشخص شدن کارآیی اون، ایده به کار گیری خفاشا به عنوان بمب کنار گذاشته شد.

۷- دلفینای تهاجمی شوروی

اتحاد جماهیر شوروی هم علاقه زیادی به به کار گیری حیوانات در عملیات نظامی داشت و این بار نوبت به دلفینای جنگی رسیده بود. این پروژه که در دهه ۱۹۶۰ راه اندازی شد تلاش داشت دلفینا رو آموزش دهد که بتونه به جستجوی کلاهکای هسته ای موجود در دریا یا دیگه سلاحای مهم بپردازه. اما شوروی تنها کشوری نبود که تلاش داشت از دلفینا به عنوان یه اسلحه استفاده کنه و آمریکا هم برنامه آموزش دلفین خاص خود رو داشت. این بار هدف حمل اسلحه یا کشتن آدما نبود چون این موجودات نمی تونستن بین نیروهای خودی و دشمن فرقی قایل شن.

مقاله دیگر :   «کرگدن»؛ خودروهای زرهی ساخت چین در خیابان های ونزوئلا برای مقابله با تظاهر کنندگان

۸- سلاحای هسته ای مرغی

در بالاترین درجه دوران جنگ سرد، بریتانیاییا یه بمب هسته ای ۸ تنی ساخته بودن که «طاووس آبی» نامیده می شد؛ یه مین هسته ای بسیار قوی که در آلمان نصب شده و در صورت حمله شوروی از شرق مورد استفاده قرار می گرفت. اما یه مشکل وجود داشت و اونم این که در زمستون زمین اون منطقه بسیار سرد می شد و همین موضوع باعث می گردید که قطعات این بمب کارآیی خوبی نداشته باشن.

از این رو علاوه بر این که قطعات اصلی این اسلحه در درون یه بافت فایبرگلاس پیچیده می شد بلکه پیشنهاد شد که واسه گرم نگه داشتن اون از مرغ استفاده شه که در درون بدنه این اسلحه قرار گرفته و به مقدار کافی غذا و آب و هوای کافی واسه زنده موندن به مدت یه هفته در دور و بر اونا وجود داشت. گرمای تولید شده به وسیله بدن مرغا باعث می شد که بمب نامبرده یخ نزده و بتونه در صورت ضرورت آماده عملیات شه.
در آخر این پروژه به دلیل خطر نشت مواد رادیو اکتیو کنار گذاشته شد.

۹- سربازهای فناناپذیر

یه راه واسه ساخت یه نیروی جنگی مرگبار اینه که اونو فناناپذیر بسازیم. آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی ارتش آمریکا سال هاست که روی پروژه ای کار می کنه که می تونه به خلق سربازانی فناناپذیر یا دستکم با توانایی زنده موندن بسیار بالا منتهی شه.
این سربازان قراره واسه مدتای طولانی سختیای جنگ رو تحمل کرده و در برابر چالشای محیطی خیلی سخت ایستادگی بالایی داشته باشن.

پروژه ای به نام «زره داخلی» در حال بررسی تغییرات ژنتیکیه که به بعضی از گونه های جانوری مانند شیره های دریایی امکان میده که روزا بدون استراحت سفر کرده، با مقدار کمی اکسیژن در زیر دریا زنده مونده و بدون این که خود تحت تاثیر قرار بگیرن موفق به کشف مواد و سلاحای رادیواکتیو و شیمیایی شن. ایده اولیه اینه که تغییراتی در سیستم عصبی این موجودات (یا آدما) درست کرد یا به اونا «ویتامین » های خاصی داد که اینجور نتایجی رو به دنبال داشته باشن.

۱۰- گلولهای توپخانه ای توهم زا

سلاحا همیشه واسه کشتن افراد مورد استفاده قرار نمی گیرن، بعضی وقتا می تونن از نظر ذهنی یه نفر رو به درد نخور کنن و کارآیی اون در میدون جنگ رو از بین ببرن. در دهه ۱۹۵۰، آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا در حال بررسی به کار گیری مواد روانگردان مانند ال اس دی در پروژه مخوفی به نام MKUltra بود. یکی از سلاحای غیرکشنده ای که سازمان سیا در این تحقیقات به اون رسیده بود بمب BZ  بود، یه بمب خوشه ای که با ماده روانگردان تری کوینوکلیدینیل بنزیلات پر شده بود.

یکی از کسایی که واسه آزمایش این ماده داوطلب شده بود معلوم کرد که پس از اعمال این دارو، توهمات عجیبی داشته و حالت اضطراب شدیدی به اون دست داده؛ طوری که نمی تونسته روی کاری یا چیزی تمرکز کرده و سردردهای شدیدی داشته.
بعدا به خاطر این که تاثیر داروی نامبرده روی روح و روان افراد مشخص نبود این پروژه کنار گذاشته شد.

۱۱- ناو هواپیمابر یخی

در طول جنگ جهانی دوم، بریتانیاییا به ایده ساخت یه ماشین قاتل ساخته شده از یخ رسیدن: یه ناو هواپیمابر بسیار بزرگ که در واقع یه کوه یخی تقویت شده بود و به اون نام پروژه «هاباکوک» (Habakkuk) داده شد.
ایده اولیه این بود که با به کار گیری صمغ یه درخت خاص و ترکیب کردن اون با یخ، یه ساختار سفت ساخت که ذوب شدن اونا ماه ها طول می کشید و نیاز بسیار کمی به مواد خام دیگه واسه ساخت داشت. در صورت آسیب دیدن، فقط با ریختن مقداری آب در موضع ذوب شده یا آسیب دیده، همه چیز به حالت اولیه باز می گشت.

وینستون چرچیل، نخست وزیر وقت بریتانیا در سال ۱۹۴۳ دستور ادامه پروژه رو صادر کرد اما در آخر مشخص شد که این پروژه عملی نیس چون واسه ساخت اون با فریزرهای بسیار بزرگ نیاز داشت و دیگه اینکه اینجور ساختار بزرگ ای بسیار سنگین و کنه بود و واسه جلوگیری از ذوب شدن به عایق سازی با چوب پنبه نیاز داشت.

قسمت دوم این مطلب رو در لینک «۲۲ اسلحه عجیب و غریبی که آدما واسه میدون جنگ ساخته ان [قسمت دوم]» بخونین.

با ۱۰ اسلحه عجیبی آشنا شید که شایدً در جنگای آینده مورد استفاده قرار می گیرن

۱۲ اسلحه عجیب و عجیبی که در گذشته مورد استفاده قرار می گرفتن

۱۰ اسلحه عجیب و غریبی که در دوران جنگ جهانی دوم ساخته شدن

با تعدادی از پیشرفته ترین و داغون کننده ترین سلاحای آلمانیا در دوران جنگ جهانی دوم آشنا شید