«کرگدن»؛ خودروهای زرهی ساخت چین در خیابان های ونزوئلا برای مقابله با تظاهر کنندگان

در روزای گذشته و با بالا گرفتن دوباره اعتراضات در خیابونای شهرهای جور واجور ونزوئلا و به خصوص شهر کاراکاس، پایتخت کشور، مقامات از خودروهای زرهی ساخت چین با نام «کرگدن» (Rhinoceros) واسه متفرق کردن خودنمایی کنندگان و مخالفان دولت نیکلاس مادورو استفاده می کنن. سه شنبه گذشته اعتراضات خیابانی به درخواست خوان گوایدو- رییس مجلس ملی کشور، رییس جمهور خود خونده و رهبر مخالفان- دوباره در شهر کاراکاس شروع شد و مقامات دولت مادورو واسه مقابله با این اعتراضات ۸ دستگاه خودرو VN-4 «کرگدن» رو به گفته تلویزیون دولتی این کشور به خیابونا فرستادند. یکی از اولین موارد به کار گیری این خودروها یه روز پس از فرستان اولین محموله کمکای اضطراری چین به ونزوئلا که می گن شامل ۶۵ تن دارو و اجناس جراحی بوده اتفاق افتاد.

این خودروها مجهز به مسلسل بوده و به وسیله شرکت China North Industries Corporation چین ساخته شدن. کرگدن یه خودرو سبک زرهی واسه انتقال سربازه که می تونه واسه عملیاتای جور واجور تغییر شکل دهد. سرعت این خودرو به ۱۱۵ کیلومتر در ساعت رسیده و با داشتن سیستم تعلیق خودکار از قدرت حرکتی بالایی برخورداره. زره این خودرو در مقابل گلولهای سبک و مواد منفجره دستی مقاومه. این خودروها واسه استفاده در شرایط جور واجور ساخته شده؛ از حفظ آرامش و کنترل تجمعات تا عملیاتای پلیسی. ونزوئلا ۱۲۱ فروند از این خودروهای زرهی رو در سال ۲۰۱۲ از چین خرید و در سال ۲۰۱۴ بود که نیروهای گارد ملی کشور هم از این خودرو واسه مقابله با معترضان استفاده کردن.

همزمان با این اعتراضات بود که دولت ونزوئلا سفارش خرید ۳۰۰ دستگاه دیگه از خودرو زرهی کرگدن رو به مقامات چینی داد و پس از اون بود که به طور گسترده به وسیله نیروهای گارد ملی بولیواری استفاده شد.
هم اینکه در سال ۲۰۱۷ و با شدت گرفتن دوباره اعتراضات، نیکلاس مادورو سفارش خرید ۱۶۵ دستگاه دیگه از خودرو زرهی VN-4 رو به شرکت چینی داد و با پرداخت سریع قیمت این خودروها، همه اونا چند هفته بعد تحویل مقامات ونزوئلایی شد.
حضور این خودروها در خیابونای کشور دوباره فروش همیشگی اسلحه به ونزوئلا به وسیله چین رو نشون میده که شامل هواپیماهای آموزشی K-8 ، تانکای سبک VN-16 و خودروهای زرهی پیاده نظام VN-18 می شه.

مقاله دیگر :   ۲۷ فیلم پاییز امسال که نباید از دست داد (بخش سوم و پایانی)

ونزوئلا از سال ۲۰۰۶ همیشه بزرگ ترین خریدار نظامی چین در آمریکای لاتین بوده و براساس گزارش موسسه تحقیقاتی صلح بین الملل استکهلم، زیاد شدن قیمت نفت در اون زمان باعث شده بود که دولت ونزوئلا بر حجم خریدهای نظامی خود از چین اضافه کنه.
با این وجود در دو سال گذشته هیچ خریدی به وسیله دولت ونزوئلا در این مورد انجام نشده. داده های موجود در گزارش هرساله این موسسه نشون میدن که تو یه دهه گذشته، چین به آرژانتین، بولیوی و اکوادور هم اسلحه فروخته.

در سال ۲۰۱۲، ونزوئلا یه قرارداد نظامی ۵۰۰ میلیون دلاری با چین امضا کرد که اونو به بزرگ ترین خریدار سلاحای چینی در منطقه تبدیل می کرد.
براساس این قرارداد موشکای ضد تانک، سیستمای توپخانه ای خود کششی، لانچرهای راکت خود کششی و خودروهای زرهی در اختیار دولت ونزوئلا قرار می گرفت. سونگ جون یینگ، کارشناس روابط چین-آمریکای لاتین در موسسه چینی علوم اجتماعی میگه که فروش سلاحای چینی به ونزوئلا تحت تاثیر ناآرامیای این کشور قرار نمی گیره: «چین به پشتیبانی از مادورو ادامه میده چون اون رییس جمهور قانونی و انتخاب شده کشوره». تو یه دهه گذشته، چین بیشتر از ۵۰ میلیارد دلار به ونزوئلا وام داده و هر چند دولت ونزوئلا هم با ارسال محموله های نفتی هر ساله بخشی از این بدهیای خود رو پرداخت کرده اما برآورد می شه که دولت مادورو هنوز ۲۰ میلیارد دلار به چین بدهی داشته باشه.