گشت و گذار درمعروف ترین کاخ تهران

کاخ نیاوران در سال ۹۴ به واسطه پخش سریال معمای شاه که جمعه شبا از شبکه اول رسانه ملی به خونهای ایرانیان می اومد، بیشتر از قبل مورد توجه  علاقه مندان به بناهای تاریخی قرار گرفت . کاخ نیاوران ،کاخی مجلله که در سالیان دور  محل اقامت تابستونی خاندان پهلوی بود. این کاخ که امروزه مجموعه فرهنگی و تاریخی پر بیننده ای در شمال شهر تهران هست، فرصتی رو واسه علاقمندان به تاریخ معاصر ایران جفت و جور کرده تا در مجموعه ای فرهنگی تفریحی تاریخی بزرگ به تفریح بپردازند. تفریحی که امکان پیاده روی در کنار درختان تنومند و فضای سر سبز قشنگتر رو در اختیار گردشگران داخلی و خارجی قرار داده تا در کنار بازدید از امکانات موزه های جور واجور کاخ نیاوران، گردشگری در فضای سبز شمال تهران رو هم تجربه کنن.

کاخ نیاوران در سالای گذشته، محفل برگزاری نشستای تخصصی و حتی کنسرتای مختلفی بوده که زمینه آشنا کردن بهتر و بیشتر طیفای مختلفی از مردم رو با تاریخ معاصر و فرهنگ و تاریخ ایران زمین دلیل شده.کاخ نیاوران از راه درگاه خود در اینترنت، اطلاع رسانی خوبی رو دردستور کار قرار داده .

کاخ موزه فرهنگی و تاریخی نیاوران تهران،‌ سال هاست که یکی از مراکز اصلی گردشگری علاقمندان سفر و گردش از ایران و اقصی نقاط دنیاس. یکی از موارد زیادی مهم درباره کاخ نیاوران، حضور فعال زنان کارشناس در سطوح مدیریتی این مجموعه فرهنگی گردشگری در تهرانه .

کاخ نیاوران، درخشش تاریخ معاصر

یکی از مکانای مهم در تشکیل تاریخ معاصر ایران رو باید کاخ نیاوران دونست که در سالای نه خیلی دور، مکان قرار گرفتن خاندان پهلوی اول و دوم بود. بازیگران عصر پهلوی اول و دوم ، بخشی از تاریخ معاصر ایران زمین رو در کاخ نیاوران و محدوده دور و بر اون رقم زدن و طراحی و معماری خاص کاخ نیاوران، زمینه ای واسه بروز رویدادهای زیادی در فضای سیاسی و اجتماعی کشور شد.

تا کنون ده ها فیلم و سریال و مستند در کاخ نیاوران فیلمبرداری و اجرا شده و تقریبا حتی کسایی که یه بار هم از این مجموعه شمال شهر تهران دیدن نکردن، با لوکیشنای جور واجور این کاخ و فضای سر سبز دور و برش آشنایی دارن. کاخی که امروزه بخشایی از اون در اختیار تشریفات ریاست جمهوری قرار داره.
اگه سری به مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران بزنین، در واقع با یه ساختمون مربوط به یه کاخ مواجه نیستن و باید ساعتا واسه بازدید از موزه ها و عمارتای اون وقت بذارین. البته اگه هم خسته شدید، از کافی شاپ و خودروای قدیمی که شما رو به بخشای جور واجور کاخ می برن، استفاده کنین. کافه نی آوران در کاخ نیاوران، مکان زیبایی واسه خوردن و آشامیدن در داخل کاخ نیاورانه.

کاخ نیاوران از جذابیتای طبیعی و تاریخی زیادی برخورداره . بناهای این مجموعه واسه دوره های قاجار و پهلویه. اول شاهان قاجار این مکان خوش آب و هوا رو جهت اقامت ییلاقی خود انتخاب کردن. فتحعلی شاه قاجار واسه تفریحات تابستونی خود دستور میده تا در منطقه ای خوش آب و هوا خارج از شهر تهران که وسعتی بسیار کمتر از امروز داشت باغی مصفا بسازن.

در کنار دهاتی که «گُرده ایشون» یا «گُرده به» خونده می شد و در نیاوران امروز قرار داشت به جای نی زاری که در همسایگی داهات واقع بود باغ رو ساختن. باغ ییلاقی فتح علی شاه که در جای نی زار ایجاد شد رو «نی آوران» نامیدند که بعدا به نام «نیاوران» مشهور شد.
محمد شاه هم در همین باغ بنای کوچیک و ساده ای ساخت و به دنبال اون ناصرالدین شاه« کاخ صاحبقرانیه» رو در این باغ ساخت.

آخرین بنایی که در دوران قاجار در این باغ ساخته شد مشهور به کوشک احمدشاهیه. در زمان حکومت پهلوی دوم، بعضی از بناهای کوچیک این باغ خراب شد و کاخ نیاوران با سبکی مدرن جهت سکونت ایشون و خونواده اش ساخته شد.

حالا محوطه کاخ شامل کاخ اختصاصی نیاوران و موزه پارچه و لباسای سلطنتی، کاخ صاحبقرانیه و موزه حوضخانه، کوشک احمدشاهی، موزه جهان نما، کتابخونه اختصاصی، موزه خودروهای اختصاصی کاخ نیاوران، باغ کتیبه ها و گلخانه هاست.

گشتی اینترنتی در سایت کاخ نیاوران

 

 

پرتال کاخ نیاوران در نشانی niavaranmu.ir قرار داره. سایت کاخ نیاوران دارای ۶ بخش اصلیه که هر قسمت از زیر بخشای جور واجور دیگری هم تشکیل شده.
بخشایی هم چون معرفی مجموعه، گالری عکس، اخبار، گزارش تصویری، مقالات و تماس با ما، از بخشای اصلی پرتال هستن.

بخش معرفی مجموعه از زیر بخشایی مانند : گذشته، موزه، حفاظت و تعمیر و مرکز اسناد تشکیل شده.

بخش گالری عکس، ده ها عکس از بخشای جور واجور کاخ نیاوران رو در اختیار مخاطبان قرار داده.

بخش اخبار که اخرین رویدادها و برنامه هایی که در کاخ نیاوران در طول هفته برگزار می شه رو مشخص می کنه.

بخش گزارش تصویری نگاهی داره به رویدادهای کاخ به صورت مصور و نگاهی به آثار موزه های ان.

مقاله دیگر :   نت فلیکس و سودایی دیگر؛ ورود به بازار خاورمیانه با سریال عربی «جن»

بخش  مقالات هم واسه دانشجویان و علاقمندان تاریخ معاصر ایران، یه بخش آموزنده جالبه و در ۳ بخش: تاریخی، آثار و بناها در دسترس علاقمندان و عاشقان تاریخ معاصر ایرانه.

سایت کاخ نیاوران بر خلاف بیشتر سایتای موزه ای ایران، دارای سامانه ای واسه فروش اینترنتی بلیطه که در نشانی http://www.niavaranmu.ir/detail/1385 قرار داره.

بش از ۳۰ مقاله تخصصی درباره آثار و بناهایی که در کاخ موزه نیاوران قرار گرفته در دسترس علاقمندانه که پیشنهاد می کنیم از این محتوا در نشانی http://www.niavaranmu.ir/cat/167 بازدید کنین. مخصوصا مقاله هایی مربوط به گوبلنا و تابلوای نقاشی کاخ نیاوران.

گفته شده که در تزئین داخلی کاخ اختصاصی نیاوران، علاوه بر گچ کاری و آیینه کاری ایرونی از گوبلنای (تاپستریای) بزرگ هم استفاده شده که این نوع تزئینات در کاخای اروپایی هم رواج داشته که علاوه بر زیبایی، عایقی واسه گرما و سرما و هم سر و صدا بوده.

از میون این گوبلنا، ۳ عدد تاپستری که از همه بزرگتره و در قسمتای اصلی کاخ نصب شدن نشون دهنده داستان منحصر بفردی در مورد ملکه استره که با ظرافت خاصی از پشم و ابریشم بافته شده.
این داستان درباره ملکه یهودی دربار ایران (دوران خشایار شاه) است که تروی ژان فرانسوا بین سالای ۱۷۳۹-۱۷۶۴ اونو به تصویر کشیده و در کارخانه های گوبلن بافی کشور فرانسه بافته شده.

در بخش رابطه با ما سایت کاخ نیاوران، اطلاعات تماس و هویتی مسئولان بخشای جورواجور کاخ به نمایش در اومده اما امکانی واسه تعامل الکترونیکی با این افراد در دسترس نیس.

اگه علاقمند به دریافت اطلاعات هفتگی از برنامه های کاخ نیاوران هستین، پیشنهاد می کنیم بخش خبری اونو بوک مارک کرده تا از چند و چون برنامه های جور واجور فرهنگی، هنری و تاریخی که بعضی وقتا در این کاخ برگزار می شه، اطلاع به دست بیارین.

پیشنهادایی به وب مستر سایت کاخ نیاوران

۱-از وب مستری محترم می خوایم که راه اندازی این پرتال به زبون انگلیسی و آلمانی رو هم در دستور کار خود بذاره چون که تعداد گردشگران خارجی که مسلط به این دو زبون هستندو علاقمندند قبل از بازدید از کاخ، با این زبانا محتوای سایت رو توجه کنن، زیاد شده.
راه اندازی نسخه انگلیسی کلیه سایتای موزه ای ایران در فضای مجازی، بحث ایه که باید به اون توجه داشت.

۲-سایت کاخ نیاوران با وجود سطح اطلاع رسانی مطلوب، هنوز بخش رابطه با ما الکترونیکی قابل قبولی نداره. راه اندازی نسخه الکترونیکی بخش رابطه با ما طوری که منوهای جور واجور واسه دریافت اطلاعات از کاربران و ارائه کد رهگیری داشته باشه، پیشنهاد می شه.

۳-معرفی صفحات سایت به موتورهای جست وجو باید بهتر از قبل صورت بگیره.
ارائه کلید واژه های مهم در meta tag پیشنهاد مهمی به وب مستر این سایت و وب مستر کلیه سایتای موزه ای کشوره .

۴-تولید محتوا در سایت کاخ موزه نیاوران، باید گسترده تر  از وضعیت فعلی باشه.

۵-معرفی سایت کاخ موزه نیاوران در کلیه سایتای رسمی ایران در فضای مجازی پیشنهاد می شه.

۶-در بخش لینکای به درد بخور، فهرست سایتای موزه ای و هم اونقدر پرتالای رسمی کشور در میدون گردشگری معرفی شه.

۷-محتوای سایت روی پس زمینه (background)‌ مشکی ارائه شده که امکان مشاهده و حتی پرینت صفحات رو با مشکل رو به رو می کنه.

۸-سایت موزه نیاوران، باید تصاویر با کیفیت و اندازه بزرگ تری رو در اختیار مخاطب بذاره تا در موارد جور واجور ازش استفاده کنن.

۹-شرایط به کار گیری مطالب و محتوای سایت در بخش شرایط استفاده درج شه.

۱۰-بخش خبرنامه ای واسه سایت تعبیه شه تا علاقمندان بنتوانند جدید  ترین اخبار سایت رو از راه پست الکترونیک دریافت کنن.

۱۱-سامانه ارتباطی پیامکی کاخ موزه نیاوران، فرصتی واسه ایجاد شبکه اجتماعی علاقمندان کاخه که در افزایش تعداد بازدید کننده و مخاطبان برنامه های فرهنگی و هنری ان نقش زیادی داره.

۱۲-صفحه اختصاصی کاخ موزه نیاوران در شبکه های اجتماعی پیام رسان ایجاد شه تا اخبار فعالیتا منتشر شه.

۱۴-ویدئوی بازدید شخصیتای داخلی و بین المللی از کاخ موزه نیاوران در بخش چند رسانه ای سایت ایجاد شه تا گشت ویدئویی در سایت ممکن شه.

کاخ موزه نیاوران تو یه نگاه

  • نام دامنه : www.niavaranmu.ir
    • موضوع‌:‌ سایت مجموعه فرهنگی و تاریخ کاخ موزه نیاوران تهران

  • زبون سایت: فقط فارسی

 

  • رابطه با ما : نداره

 

  • سامانه فروش اینترنتی بلیط :‌ داره

  • بخش خبری : داره

 

  • نقشه سایت:‌ نداره

 

  • پست الکترونیک : emami@niavaranmu.ir

    • نشانی: تهران، میدون شهید باهنر (نیاوران)، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

  • شماره تماس: ۲۲۲۸۷۰۰۴